شبکه‌های کامپیوتری از نظر ‏اندازه و قابلیت دسترسی

شبکه‌های کامپیوتری از نظر ‏اندازه و قابلیت دسترسی

شبکه‌های کامپیوتری از نظر اندازه و قابلیت دسترسی، به چند دسته مختلف تقسیم می‌شوند. واقعیت این است که روش‌های بسیار متنوع و گوناگونی برای دسته‌بندی و شناسایی شبکه‌های کامپیوتری وجود دارد. اما دسته‌بندی شبکه‌های کامپیوتری از نظر اندازه و قابلیت دسترسی، روش بسیار خوبی برای شناسایی قابلیت‌های این شبکه‌هاست.

پس از آشنایی با این شیوه دسته‌بندی و شناسایی، بهتر می‌توانید در مورد اینکه آیا به یک شبکه کامپیوتری نیاز دارید یا خیر تصمیم‌گیری کنید. پیش از پرداختن به این موضوع، بهتر است ذکر یک نکته را فراموش نکنیم. آنچه در ادامه به عنوان انواع شبکه‌های کامپیوتری از نظر اندازه و قابلیت دسترسی، معرفی می‌شود، لزوماً تمام انواع شبکه را پوشش نمی‌دهد. فراموش نکنید که هر دسته بسته به موقعیت و کاربردی که دارد، شاید به چندین زیردسته مختلف تقسیم شود.

شبکه‌های کامپیوتری از نظر اندازه و قابلیت دسترسی به چند دسته تقسیم می‌شوند؟

شبکه‌های کامپیوتری از نظر اندازه و قابلیت دسترسی، در مجموع در 7 دسته مختلف تقسیم‌بندی می‌شوند. البته شاید بهتر باشد که بگوییم در 7 سطح مختلف در دسترس هستند. زیرا معمولاً این 7 دسته از لحاظ پوشش و مقیاس زیرمجموعه یکدیگر قرار می‌گیرند. به عنوان مثال یک شبکه (WAN) با مقیاس جغرافیایی وسیعی که دارد، صدها شبکه (MAN) را در زیرمجموعه خود دارد. پس در بررسی انواع شبکه‌های کامپیوتری از نظر اندازه و قابلیت دسترسی باید به این موضوع دقت داشت که با سطوح پوششی متفاوت روبرو هستیم. حال بهتر است با اسامی این 7 دسته آشنا شویم.

  • شبکه‌های (WAN)
  • شبکه‌های (RAN)
  • شبکه‌های (MAN)
  • شبکه‌های (CAN)
  • شبکه‌های (LAN)
  • شبکه‌های (PAN)
  • شبکه‌های (BAN)

در ادامه برخی از این شبکه‌ها را به اختصار و تا حد گنجایش متن بررسی می‌کنیم. فراموش نکنید که همه انواع شبکه‌های کامپیوتری به طور مستقیم در دسترس شهروندان عادی نبوده و برای آن‌ها اهمیتی ندارند. به همین خاطر ما ترجیح دادیم تا در این یادداشت به آن دسته از شبکه‌هایی بپردازیم که از این حیث اهمیت بالاتری دارند.

شبکه‌های کامپیوتری (WAN)

شبکه‌های کامپیوتری (WAN) گستره جغرافیایی اعجاب‌انگیزی دارند!

1) شبکه‌های کامپیوتری (WAN)

(WAN) یک سرواژه متشکل از حروف اول عبارت (Wide Area Network) است؛ عبارتی به معنی شبکه گسترده ارتباطی. این دسته از شبکه‌های کامپیوتری در یک محدوده جغرافیایی وسیع به منظور ایجاد ارتباط بین کاربران توسعه می‌یابند. امروزه شبکه‌های (WAN) عموماً بر بستر خطوط تلفنی یا خطوط ارتباطی مخابراتی توسعه می‌یابند.

آنچه در حال حاضر احتمالاً در حال استفاده از آن هستید، یعنی همان (ADSL)، در اصل نوعی از شبکه (WAN) است. سرویس‌دهندگان اینترنتی برای ارائه دسترسی اینترنتی به کاربران یک محدوده جغرافیایی، دقیقاً از همین ساختار استفاده می‌کنند. یک شبکه (WAN) همچنین در نواحی مختلف، بسته به میزان دسترسی و توسعه، به چندین شبکه (LAN) تقسیم خواهد شد. به عبارتی دیگر شبکه‌های کامپیوتری (LAN) مانند زیرمجموعه‌هایی در حاشیه شبکه (WAN) ایجاد می‌شوند.

شبکه‌های LAN

شبکه‌های LAN همان ساختارهای مستقر در ادارات و سازمان‌ها هستند

2) شبکه‌های لَن

شبکه‌های کامپیوتری (LAN)، همان شبکه‌های رایجی هستند که ادارات، سازمان‌ها و شرکت‌ها در محل کار خود برپا می‌کنند. (LAN) مخفف عبارت (Local Area Network) است و به شبکه‌های محلی اشاره دارد. این دسته از شبکه‌های کامپیوتری در یک گستره جغرافیایی بسیار محدود به کار گرفته می‌شوند.

سطح پوشش این شبکه‌ها تا حدی محدود است که عمدتاً در یک ساختمان متمرکز می‌شوند. البته شبکه‌های (LAN) گسترده‌تری هم وجود دارند که چندین ساختمان را پوشش می‌دهند. در مجموع باید بدانیم که از ارتباط بین دو رایانه توسط کابل لَن تا ارتباط صدها رایانه، چاپگر و اکسس پوینت به مرکزیت یک یا چند سرور، شبکه کامپیوتری (LAN) نامیده می‌شود.

این شبکه‌های کامپیوتری به منظور اشتراک داده، اشتراک منابع پردازشی، تسهیل ارتباط بین کارکنان و کارمندان و حتی تسهیل دسترسی ده‌ها کاربر به تعداد محدودی از دیوایس کاربرد دارند. امروزه عمدتاً آنچه اتوماسیون اداری نامیده می‌شود، بر بستر همین نوع از شبکه شکل می‌گیرد.

شبکه (PAN)

شبکه (PAN) هرچند گمنام است اما بسیار پرکاربرد و رایج است!

3) شبکه‌های کامپیوتری (PAN)

این دسته از شبکه‌های کامپیوتری در عین اینکه بسیار رایج و پرکاربرد هستند، برای عامه مردم قابل شناسایی نیستند. بسیاری از ما بدون اینکه بدانیم، به صورت مداوم از شبکه (PAN) استفاده می‌کنیم. یا دست‌کم بارها استفاده کرده‌ایم.

ماوس بیسیم یا سیم‌داری که اکنون به لپ‌تاپ خود متصل کرده‌اید یا هندزفری بیسیمی که به رایانه متصل است، در اصل از یک شبکه (PAN) استفاده می‌کند. شاید قدری غافل‌گیرکننده باشد اما حتی این دیوایس‌ها و امکانات نیز به هر حال از طریق یک شبکه به دستگاه‌های متصل می‌شوند.

شاید شبکه (PAN) وسیع نباید و از چندین رایانه تشکیل نشده باشد اما به هر حال یک شبکه است! یک چاپگر وایرلس، یک کیبورد بیسیم یا حتی یک ماوس عادی، در حال استفاده از شبکه (PAN) است. پس در عمل می‌توان گفت کاربرد این نوع از شبکه، برخلاف اینکه چندان شناخته‌شده نیست، بسیار وسیع‌تر از حد تصور است! اما به هر حال کمتر در حوزه شبکه‌های کامپیوتری به آن‌ها توجه می‌شود. عموماً در حوزه سخت‌افزار مورد توجه این دسته از متخصصان هستند.

رادین سیستم و آمادگی اجرای شبکه‌های لَن

رادین سیستم با وجود سال‌های تجربه در حوزه خدمات شبکه و ایجاد و بهبود شبکه‌های کامپیوتری آماده خدمت‌رسانی به متقاضیان است. ما در این مجموعه آمادگی داریم تا بر مبنای سطح نیازمندی و میزان پوشش مدنظر کاربران، انواع مختلفی از شبکه‌های کامپیوتری را برپا و مورد بهره‌برداری قرار دهیم.

این بدان معنی است که سازمان، مؤسسه، شرکت یا اداره شما می‌تواند برای توسعه شبکه مدنظر خود از مشاوره و همکاری رادین سیستم بهره‌مند شود. برای این منظور کافیست تا به صورت مستقیم با ما در ارتباط باشید. راه‌های ارتباطی رادین سیستم در این صفحه قابل مشاهده هستند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تماس فوری به بالای صفحه بردن