انواع شبکه از نظر پیاده سازی

انواع شبکه از نظر پیاده سازی

رایانه ها در شبکه از روش های مختلفی با یکدیگر اتصال پیدا می کنند تا از این طریق بتوانند به انواع منابع و سرویس ها دسترسی پیدا کنند. شبکه ها در انواع گوناگونی وجود داشته و هر کدام می توانند ویژگی های مختلفی را از خود به اشتراک بگذارند. در این مطلب قصد داریم تا به بررسی انواع شبکه از نظر پیاده سازی بپردازیم؛ پس تا انتهای مطلب دنبال کننده ما باشید. کارشناسان رادین سیستم آماده پاسخگویی به سوالات شما در زمینه های مرتبط با خدمات شبکه هستند.

انواع شبکه از نظر پیاده سازی شامل چه مواردی می شوند؟

همانطور که اشاره کردیم پارامترهای گوناگونی وجود دارند که بر اساس آن ها می توان شبکه ها را به انواع گوناگونی تقسیم بندی کرد که پیاده سازی نمونه ای از این موارد به حساب می آید.

انواع شبکه

به طور کلی این شبکه ها به دو شکل وجود دارند که شامل گزینه های زیر می شوند:

  • مبتنی بر سرویس دهنده یا Server Base
  • نظیر به نظیر یا Peer To Peer

در ادامه به توضیح هر کدام از این موارد ذکر شده می پردازیم.

شبکه مبتنی بر سرویس دهنده یا Server Base

این نوع از شبکه ها تحت عنوان Client Server نیز شناخته شده است. رایانه ها می توانند به دو شکل مختلف عملکرد داشته باشند. به عنوان مثال برخی از آن ها سرویس دهنده و برخی دیگر نیز سرویس گیرنده هستند.

شبکه Server Base

برای اینکه یک فرایند خاص انجام شود، نیاز است تا مراحل مختلفی پشت سر گذاشته شوند. این مراحل که به عنوان یک تکلیف هستند، بین رایانه تقسیم بندی می شوند.

اگر یک رایانه سرویس دهنده باشد، در آن صورت Server نامیده می شود. این نوع از رایانه ها برنامه مورد نظر را به اجرا در آورده و سپس اگر رایانه درخواستی را داشته باشد، اقدام به ارائه سرویس خاص می کند.

حالا رایانه های سرویس گیرنده که با نام Client نیز خوانده می شوند، درست مانند سرویس دهنده یک برنامه را به اجرا در می آورند. حالا اگر رایانه به سرویس خاصی نیاز داشته باشد، آن را از Server درخواست کرده و پس از دریافت از آن بهره می برد.

چگونگی ساخت شبکه سرویس دهنده

چگونگی ساخت شبکه سرویس دهنده

برای ساخت این مدل از انواع شبکه از نظر پیاده سازی باید یک یا چند رایانه را به عنوان Server تنظیم کنیم. رایانه های باقی مانده نیز به عنوان Client تنظیم شده و مورد استفاده قرار می گیرد. اگر قصد انتخاب یک رایانه Server را دارید، حتما باید از گزینه هایی استفاده کنید که بهترین مشخصات سخت افزاری را به خود اختصاص داده باشند.

بعضی وقت ها برای اینکه بتوان رایانه های مبتنی بر سرویس دهنده – سرویس گیرنده را راه اندازی کرد، نیاز است تا از سخت افزارهای ویژه ای بهره برده شود. این رایانه ها بدین شکل هستند که کمترین امکانات را به عنوان یک رایانه سرویس گیرنده در خود جای داده اند. این نوع از رایانه ها با نام Thin Client خوانده می شوند.

این حالت بدین شکل است که سرویس گیرنده برای برقراری ارتباط با سرویس دهنده از حداقل نرم افزارهای موجود استفاده کرده و سپس سرویس های مورد نیاز خود را از سرویس دهنده درخواست می کند. در این مرحله سرویس دهنده شروع به پردازش می کند و هر نتیجه ای که به دست می آورد را به سرویس گیرنده منتقل می کند.

نظیر به نظیر یا Peer To Peer

از دیگر انواع شبکه از نظر پیاده سازی می توانیم نظیر به نظیر یا Peer To Peer را نام ببریم. برای برپایی اغلب شبکه های کوچک خانگی و ادارات معمولا از این نوع آرایش یعنی نظیر به نظیر بهره برده می شود.

شبکه نظیر به نظیر یا Peer To Peer

در این نوع از شبکه ها نیز ایستگاه های کاری وجود دارند که تعداد آن ها کمتر از 10 رایانه است. این رایانه ها کاملا با هم در ارتباط بوده و هم رتبه نیز هستند. در این مدل از شبکه ها، سرویس دهنده ای وجود نخواهد داشت.

در واقع منابع مختلفی که وجود دارند، به صورت متمرکز تنها بر روی یک رایانه جای نمی گیرند. در یک نگاه دیگر می توانیم اینطور بیان کنیم که هر رایانه منابع خاصی را به خود اختصاص داده است.

از طریق این منابع انواع فایل ها و اطلاعات به اشتراک گذاشته خواهند شد. همچنین می توان از این منابع به منظور ارائه سرویس فایل و چاپ به انواع رایانه ها بهره برد.

این نکته را نیز باید متذکر شویم که اگر یک رایانه دارای فایل های مختلفی باشد، رایانه دیگر می تواند از آن فایل ها در صورت نیاز استفاده کند. اگر به دنبال یک مثال هستید، می توانیم اینطور بیان کنیم که اگر چند رایانه را در ویندوز به شکل ورک گروپ (WorkGroup) به یکدیگر متصل کنیم، در آن صورت شبکه به دست آمده، نظیر به نظیر است.

مزایای شبکه نظیر به نظیر چیست؟

نظیر به نظیر که یکی از انواع شبکه از نظر پیاده سازی به حساب می آید، توانسته مزیت های مختلفی را به خود اختصاص دهد. از مهم ترین این مزایا می توانیم به موارد زیر اشاره داشته باشیم:

  • راه اندازی کردن آن بسیار ساده بوده و مدت زمان زیادی را از شما درخواست نخواهد کرد.
  • برای راه اندازی این شبکه ها نیازی به تخصص بالا وجود نخواهد داشت. به گونه ای که تنها در عرض چند دقیقه و با کمک سیستم عامل های معمولی می توان نسبت به راه اندازی آن ها اقدام کرد.
  • هزینه بر پا کردن این شبکه ها بالا نیست.
  • همچنین دیگر هزینه ها همچون پشتیبانی، راه اندازی، نگهداری انواع رایانه ها و همچنین لوازم جانبی بالا نبوده و کاملا مقرون به صرفه خواهند بود.

انواع شبکه از نظر پیاده سازی

سخن آخر

در این مطلب سعی کردیم تا شما را با انواع شبکه از نظر پیاده سازی آشنا کنیم. این شبکه ها به دو دسته کلی سرویس دهنده و نظیر به نظیر تقسیم بندی می شوند. هر کدام از این شبکه ها مزایا و امتیازات خاص خودشان را دارند و در مکان های مختلفی کاربرد پیدا کرده اند.

در این مطلب به صورت کامل هر کدام از شبکه ها را به شما معرفی کردیم و نحوه راه اندازی را نیز با شما به اشتراک گذاشتیم. اگر در رابطه با هر کدام از این شبکه ها سوالی دارید، می توانید با مجموعه رادین سیستم تماس برقرار کنید. کارشناسان این مجموعه آماده پاسخگویی به سوالات شما در زمینه های مرتبط با شبکه هستند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تماس فوری به بالای صفحه بردن