خرید سرور خانگی؛ چرا و چگونه؟

خرید سرور خانگی؛ چرا و چگونه؟

خرید سرور خانگی از آن دسته امور روتین و رایجی نیست که هر کاربری آن را انجام دهد. یا شاید بهتر است بگوییم که از اساس موضوعی نیست که هر شخصی به آن فکر کند. بسیار بعید است که کاربران ساده و سطح آماتور حتی یک بار هم به خرید سرور خانگی اندیشیده باشند. اما اگر شما اکنون در این صفحه حضور دارید، احتمالاً کاربری با سطح نیازمندی‌های آماتور و ابتدایی نیستید. یا دست‌کم قصد دارید که دیگر چنین کاربری نباشید!

با این وجود باید پذیرفت که اولین گام در پرداختن به خرید سرور خانگی، پاسخگویی به این پرسش است؛ اصلاً چرا باید سرور خانگی بخرم؟ ما پس از پرداختن به این پرسش در نهایت چند راهنمایی کلیدی برای شما داریم. راهنمایی‌هایی که در هنگام خرید سرور خانگی باید در خاطر داشته باشید. پس اگر در این مورد کنجکاو هستید، پیشنهاد می‌کنیم تا آخرین واژه متن با ما همراه باشید.

چرا باید به خرید سرور خانگی فکر کرد؟

یا شاید بهتر است بپرسیم در چه صورت باید یک سرور خانگی خریداری کرد؟ مراد از طرح این دست پرسش‌ها همیشه و همواره یک چیز بوده است؛ دستگاه چه کاربردی دارد؟ زیرا اساساً ما بر اساس کاربردهایی که یک دستگاه دارد اقدام به خرید آن می‌کنیم. در مورد سرور خانگی اما داستان قدری پیچیده است. یعنی به‌سادگی نمی‌توان کاربران این دستگاه را دسته‌بندی کرد یا خط مشخصی دور آن‌ها کشید! یا حتی به طور دقیق کاربری ویژه آن را تعیین کرد!

پس بهتر است به جای پرداختن به کاربران این دستگاه، به این سؤال بپردازیم که اساساً کاربرد و کارکرد این دستگاه چیست؟ چه مزایایی می‌تواند داشته باشد؟ سرور خانگی، سروری نه‌چندان قدرتمند و پیچیده است که به جای نصب در فضاهایی مانند ادارات و سازمان‌ها، در فضای خانه نصب می‌شود. با اتصال دیوایس‌های مختلف و گوناگون به سرور خانگی، می‌توان گفت در اصل مانند یک پلتفرم رایانه‌ای کاربردی برای میزبانی از اشتراک‌گذاری فایل و داده‌ها و همچنین نرم‌افزارها کاربرد دارد.

مزایای سرور خانگی

خرید سرور خانگی مزایای متعددی دارد اما شاید برای بسیاری از کاربران اصلاً کاربردی نباشد!

نگاهی دقیق‌تر به کاربردهای سرور خانگی

تصور کنید به جای اینکه صرفاً یک رایانه قدرتمند و با توان پردازشی بالا داشته باشید، از طریق تمام دیوایس‌های درون خانه به همان میزان از توان پردازشی دسترسی داشته باشید. یا اینکه نیاز نباشد نرم‌افزاری را روی دو کامپیوتر خانگی متمایز و مستقل نصب کنید. با نصب بر روی یکی، از طریق دیگری به آن دسترسی داشته باشید.

تمام آنچه در حال حاضر توصیف کردیم، تنها برخی از کاربردهای سرور خانگی هستند. شما با خرید سرور خانگی، در اصل یک رایانه تمام‌عیار و قدرتمند دارید که با شبکه کردن سایر دیوایس‌ها، می‌توان از منابع آن استفاده کرد. البته بسته به شیوه پیکره‌بندی آن شاید حتی از خارج فضای منزل نیز به اطلاعات و کاربردهای آن دسترسی بیابید! پس اگر از دیوایس‌های مختلفی در خانه استفاده می‌کنید یا می‌خواهید میزبان کاربران متعددی باشید، خرید سرور خانگی یک راه‌حل است.

خرید سرور خانگی

ایده اصلی در اینجا، اشتراک‌گذاری فضای ذخیره‌سازی و توان پردازشی یک رایانه بین چند رایانه است!

اصلی‌ترین مزایای سرور خانگی

با در نظر داشتن توضیحات فوق، کاملاً مشخص است که می‌توان برای سرور خانگی هزاران کاربرد و مزیت مختلف در نظر گرفت. درست مانند یک رایانه عادی که بسته به نیازمندی‌های کاربر، شاید بتوان صدها کاربرد متعدد در نظر گرفت. با این حال اما قصد داریم در این بخش 5 مورد از اصلی‌ترین مزایای خرید سرور خانگی را به صورت بسیار گذرا مرور کنیم.

1) یک مرکز داده برای ذخیره و هم‌رسانی اطلاعات است

برای دیدن یک فایل یا یک فیلم بر روی چند رایانه مختلف نیازی نیست یک نسخه از آن بر روی هر رایانه داشته باشید. البته اگر یک سرور خانگی در منزل داشته باشید. کافیست آن فایل، فیلم یا هر نوع دیگر از داده را بر روی سرور هم‌رسانی کنید. پس از آن تمام دیوایس‌های متصل در خانه به آن دسترسی دارند.

2) فشار کاری از روی رایانه‌ها و دیوایس‌های مختلف برداشته می‌شود

با وجود اینکه سرور خانگی به مسئول اشتراک‌گذاری توان پردازشی و میزبانی از داده‌ها تبدیل خواهد شد، عملاً فشار از روی رایانه‌ها برداشته می‌شود. نیازی نیست فایل‌ها و اطلاعات خود را بر روی کامپیوتری با میزان رم یا فضای ذخیره‌سازی محدود نگه‌داری کنید. به جای این کار اطلاعات را به سرور خانگی منتقل می‌کنید. با این وجود قطعاً عملکرد رایانه‌ها و دیوایس‌های شما از لحاظ سرعت بهبود چشم‌گیری را تجربه می‌کند.

3) داشتن یک اتوماسیون خانگی یا سیستم امنیتی

یک سرور مناسب و با توانایی کافی، قابلیت اتصال به تمام دیوایس‌های هوشمند خانگی و کنترل آن‌ها را دارد. از جمله وسایل خانگی هوشمند یا ادوات مربوط به سیستم امنیتی خانه. به همین خاطر می‌توان از آن به عنوان ساختاری برای یکپارچه‌سازی اینترنت اشیاء یا برنامه‌ریزی سیستم‌های امنیتی استفاده کرد.

مزایای سرور خانگی

تمام این مزایا تنها در صورتی در دسترس هستند که شما محصول مناسبی را انتخاب کرده باشید

4) برخلاف تصور نه‌تنها گران‌قیمت نیست، بلکه مقرون به صرفه است!

با یک نگاه کلی و در افقی بلندمدت، خرید سرور خانگی تصمیمی کاملاً مقرون به صرفه است. البته اگر حجم نیازمندی شما به رایانه و توان پردازشی در منزل، در حد مناسبی باشد. به زبانی ساده‌تر نیازمندی شما به رایانه بسیار ابتدایی و ساده نباشد.

5) برای پشتیبان‌گیری و بازیابی اطلاعات مهم و کلیدی کاربرد است!

اگر اطلاعاتی گرانبها و ارزشمند دارید یا در مورد امنیت اطلاعات خود نگران هستید، حتماً نصب یک سرور خانگی را به شما پیشنهاد می‌کنیم. نحوه عملکرد این دستگاه به‌گونه‌ای است که می‌تواند اطلاعات دیوایس‌های مختلف شما را نگهداری کند.

بیشتر بخوانید: صفر تا صد نگهداری سرور های ‏کامپیوتری

در خرید سرور خانگی به کدام نکات توجه کنیم؟

اگر با وجود اطلاع از موارد فوق به خرید سرور خانگی علاقه دارید، پیشنهاد می‌کنیم موارد زیر را در هنگام خرید مدنظر داشته باشید. هرچند فرصت کافی برای پرداختن به راهنمای خرید این محصول مهیا نیست اما این نکات به قدر کفایت کاربردی هستند. دقت به این نکات کمک می‌کند محصولی بهتر، مناسب‌تر و همچنین متناسب با نیازمندی‌های خود خریداری کنید.

  • سایز و اندازه آن
  • میزان صدای تولیدی در حالت استندبای و فعالیت
  • داشتن اتصالات بی‌سیم(Wi-Fi) به صورت پیش‌فرض و سرخود
  • امکان اتصال آن به دیوایس‌ها و دستگاه‌های مختلف؛ از جمله تلویزیون یا سایر لوازم خانگی
  • توان پردازشی
  • میزان فضای موجود به منظور ذخیره‌سازی اطلاعات

دقت به موارد فوق و انتخاب برندی معتبر و قابل اعتماد، کمک می‌کند با خیالی آسوده دستگاه متناسب با نیازمندی‌های خود را خریداری کنید. البته پیشنهاد می‌کنیم در این مسیر حتماً از مشاوره‌های افراد متخصص، صادق و کاربلد در گروه رادین سیستم نیز غافل نشوید!

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تماس فوری به بالای صفحه بردن