رایج‌ترین مشکلات شبکه‌های ‏کامپیوتری؛ 4 مشکل آزاردهنده که باید ‏بشناسید!‏

مشکلات شبکه‌های ‏کامپیوتری

مشکلات شبکه‌های کامپیوتری ممکن است علل و ریشه‌های متعددی داشته باشند. واقعیت این است که هر قدر یک ساختار اطلاعاتی پیچیده‌تر شود، شانس وقوع مشکل نیز بیشتر خواهد شد. به بیانی دیگر، همواره به موازات کارایی بیشتر یک تکنولوژی، احتمالاً شانس وقوع مشکل برای آن نیز بیشتر خواهد شد. یا دست‌کم مشکلات گوناگون‌تری شاید برای آن رخ دهند. در مورد مشکلات شبکه‌های کامپیوتری نیز همین موضوع صادق است.

شبکه‌های کامپیوتری به هیچ عنوان ساختارهایی ساده و پیش پا افتاده نیستند! ضمن پیچیدگی بالایی که دارند، گاهاً ممکن است از ده‌ها قطعه مختلف تشکیل شده باشند. پس این یعنی حتی به عنوان یک کاربر آماتور، باید آمادگی ذهنی کافی و یک آشنایی اجمالی با این مشکلات داشته باشیم.

تشریح و توصیف همه این مشکلات قطعاً در حوصله این متن نیست. زیرا امری تخصصی و بسیار دقیق است. با این حال اما قصد داریم تا در ادامه، به 4 مورد از رایج‌ترین مشکلات شبکه‌های کامپیوتری بپردازیم؛ البته کاملاً اجمالی!

1) وقوع استفاده بیش از حد پهنای باند؛ ریشه برخی دیگر از مشکلات شبکه!

گاهی برخی از مشکلات خاص، خود می‌تواند زمینه‌ساز و عامل مشکلات متعدد دیگری باشند. یکی از این دست مشکلات شبکه، بحث استفاده بیش از حد پهنای باند توسط یکی از اجزای شبکه یا کلاینت‌هاست! هر شبکه کامپیوتری را می‌توان به یک پیست مسابقه تشبیه کرد. اگر در جایی از این پیست مسابقه، تعداد زیادی از ماشین در کنار هم حرکت کنند و راه عبور سایر ماشین‌ها را سد کنند، چه اتفاقی می‌افتد؟

پاسخ روشن است؛ سایر ماشین‌ها نیز مجبور به حرکت کندتر و سخت‌تر خواهند شد. در اینجا ماشین‌ها همان بسته‌های اطلاعاتی هستند که ما قصد ارسال آن‌ها در بستر شبکه را داریم. اگر به هر علتی یکی از کاربران(Clients) پهنای باند بیش از حدی به خود اختصاص دهد، سایرین دچار مشکل می‌شوند. در اینجاست که اصطلاحاً ازدحام شبکه یا همان (Network Congestion) رخ می‌دهد. ازدحام شبکه نه‌تنها برای سایر کاربران آزاردهنده است بلکه در بسیاری مواقع ساده‌ترین عملکردهای شبکه را نیز مختل می‌کند!

رایج ترین مشکلات شبکه‌ های ‏کامپیوتری

مشکلات شبکه‌های کامپیوتری می‌توانند به یک کابوس جدی بدل شوند!

برخی از اصلی‌ترین علل وقوع ازدحام شبکه

  • دانلود یا آپلود فایل‌های بیش از حد حجیم توسط یک یا چند کاربر
  • بالا بودن میزان لتنسی(Latency) یا همان تأخیر شبکه
  • اتلاف بسته یا همان (Packet Loss) در شبکه
  • استریم کردن ویدیو یا مشاهده ویدیوهای آنلاین و زنده توسط کاربران
  • ران کردن(اجرا کردن) نرم‌افزارهای بیش از حد سنگین در بستر شبکه

در بسیاری مواقع راه‌حلی که برای رفع این دسته از مشکلات شبکه ارائه می‌شود، افزایش پهنای باند شبکه از طریق توسعه آن است. البته اگر موارد فوق خارج از اراده کاربران صورت نگرفته و در اصل در ارتباط با نیازهای کاربران شبکه باشد. در غیر این صورت لازم است که عوامل ناخواسته ایجاد ازدحام شبکه رفع شوند.

درگیری cpu در شبکه

درگیر شدن (CPU) کل ساختار شبکه را فلج می‌کند.

2) استفاده بیش از حد توان پردازشی (CPU)؛ حمله مشکلات شبکه به مغز متفکر!

گاهی مشکلات شبکه‌های کامپیوتری، به مغز متفکر شبکه حمله می‌کنند. مغز متفکر و هسته پردازشی هر شبکه‌ای پردازنده یا همان (CPU) است. هنگامی که (CPU) تحت فشار پردازش سنگین و بیش از حد قرار گیرد، شبکه‌های کامپیوتری گیج می‌زنند! درست مانند انسانی به سر او ضربه سنگینی وارد شده است! گاهی اوقات پردازنده مرکزی ما بدون اینکه در فرآیند پردازشی روشن و ملموسی درگیر باشد، با این مشکل روبرو می‌شود.

به بیانی دیگر تحت فشار بیش از حد پردازش‌های سنگین است بدون اینکه ما پردازش روشنی را از آن درخواست کرده باشیم. این مورد نیز یکی از آزاردهنده‌ترین مشکلات شبکه‌های کامپیوتری است. زیرا عیب‌یابی، آنالیز عملکرد (CPU) و یافتن ریشه اصلی برخی پردازش‌های ناخواسته، گاهاً بسیار سخت و نفس‌گیر است.

همزمان با وقوع این مشکل بسیاری از متریک‌های شبکه با افت فاحش روبرو می‌شوند. افت سرعت دانلود، افزایش لتنسی و جیتر و وقوع اتلاف بسته‌های متعدد، برخی از نتایج این مشکل هستند.

رادین سیستم ارائه دهنده انواع خدمات شبکه کامپیوتری از جمله: طراحی و زیرساخت شبکه، خدمات اکتیو و پسیو ‌شبکه، خدمات امنیت شبکه، نصب و راه اندازی و… در کوتاه ترین زمان و توسط تیم حرفه ای و مجرب می باشد.

  تلفن تماس: ۰۲۱-۴۵۸۸۵

3) مشکلات فیزیکی بخش ارتباطی شبکه؛ وقتی سیم‌ها بازی درمی‌آورند!

به محض وقوع مشکل برای شبکه‌ها، معمولاً ذهن کاربران آماتور و حتی کارشناسان کم‌تجربه به سمت عوامل بسیار پیچیده سوق پیدا می‌کند. اما گاهی ریشه مشکلات شبکه‌های کامپیوتری آنچنان پیچیده و مربوط به پردازش اطلاعات یا قطعات کامپیوتری نیست. در برخی موارد مشکل شاید فقط یک کابل شبکه معیوب باشد!

مشکلات فیزیکی در بخش‌های ارتباطی مانند کابل‌ها یا کانکتورهای معیوب، به روشنی یا بعضاً به شکلی نهانی، کل عملکردهای شبکه را تحت تأثیر قرار می‌دهند. حتی اگر قوی‌ترین رایانه جهان را هم در اختیار داشته باشید، با قطعی و اتصال در یک سیم رابط آن، به کلی توانایی خود را از دست می‌دهد. کارشناسان خبره و متخصص این حوزه در فرآیند عیب‌یابی شبکه حتماً با تکنیک‌ها و ابزار خاصی این بخش‌های فیزیکی شبکه را مانیتور می‌کنند.

مشکلات فیزیکی شبکه

مشکلات فیزیکی بخش‌هایی مانند کابل‌ها به‌سادگی مشکلات بزرگ‌تر را دامن می‌زنند.

4) وجود نقص یا خرابی در تجهیزات اکتیو؛ شاید رایج‌ترین مورد از مشکلات شبکه!

در نهایت به یکی از رایج‌ترین مورد از مشکلات شبکه‌های کامپیوتری اشاره می‌کنیم. در بسیاری از مواقع، اولین فرضیه قابل طرح در مورد ریشه خرابی یا ضعف یک شبکه، وجود نقص یا کاستی در تجهیزات اکتیو  آن است. قطعاتی مانند فایروال‌ها، سوئیچ‌ها، روترها و اکسس‌پوینت‌ها عملکردی فعال در گردش اطلاعات شبکه دارند. به عبارتی دیگر مانند ایستگاه‌هایی برای به حرکت درآوردن اطلاعات درون بستر شبکه هستند.

اگر این قطعات نتوانند پاسخگوی نیازهای شبکه باشند، کل مکانیسم به سرعت با اختلال مواجه می‌شود. اما موضوعی که باید به آن دقت داشت این است که همیشه و لزوماً عملکرد بد و ناکافی این قسم تجهیزات، بخاطر نقص یا خرابی در آن‌ها نیست.

در برخی مواقع تنظیمات غلط و اشتباه کارشناسان نابلد در کانفیگ آن‌ها، عملاً دستگاه را از چرخه گردش اطلاعات خارج می‌کند. یک کارشناس خبره لازم است تمام تجهیزات اکتیو شبکه را با هر بار تغییر در کوچک‌ترین جزئیات شبکه مورد بررسی قرار داده و از کانفیگ صحیح آن‌ها مطمئن شود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تماس فوری به بالای صفحه بردن