روش‌های تأمین امنیت شبکه‌های ‏کامپیوتری (10 روش برای حفظ امنیت!‏)

اگر در مورد روش‌های تأمین امنیت شبکه‌های کامپیوتری، کنجکاو هستید، یک خبر خوب و یک خبر بد برای شما داریم. خبر بد اینکه امکان بررسی تمام و کمال همه آن‌ها در صرفاً یک یادداشت مهیا نیست.

همچنین بررسی کامل و جزء به جزء آن‌ها به طور قطع مستلزم داشتن سطح بالایی از دانش و شناخت در این حوزه است. اما خبر خوب اینکه رادین سیستم قصد دارد در این یادداشت ضمن معرفی کلی 10 مورد اصلی از روش‌های تأمین امنیت شبکه‌های کامپیوتری به عنوان خدمات پشتیبانی و نگه داری شبکه، برخی از آن‌ها را به زبانی ساده و قابل فهم در کنار شما مرور کند. پس تا انتها با ما همراه باشید.

انواع مختلف روش‌ها را بشناسیم

همانطور که بارها گفته شده، تأمین امنیت یکی از مهم‌ترین مباحث مربوط به شبکه‌های کامپیوتری است. این اهمیت تا حدی بالاست که تکنیک‌ها، روش‌ها، اصول و قواعد مربوط به این حوزه به صورت تخصصی و ویژه توسط کارشناسان بررسی می‌شوند.

به موازات همین موضوع طبیعی است که متدها و روش‌های تأمین امنیت شبکه‌های کامپیوتری نیز گوناگون و متمایز باشند. به هر حال اهمیت بالای این نیازمندی، باعث شده که افراد راهکارهای مختلفی برای پاسخگویی به آن ارائه کنند. مجموعه راهکارها و روش‌های تأمین امنیت شبکه‌های کامپیوتری را می‌توان در 10 دسته مختلف صورت‌بندی کرد.

  1. فایروال‌ها
  2. تفکیک شبکه یا همان (Network Segmentation)
  3. وی.پی.ان‌های ریموت اکسس (Remote Access VPNs)
  4. دسترسی (Zero Trust) به شبکه یا به اختصار (ZTNA)
  5. امنیت ایمیلی یا (Email Security)
  6. سیستم‌های پیشگیری از نشت داده یا (Data Loss Prevention)
  7. سیستم‌های پیشگیری از نفوذ به شبکه یا (Intrusion Prevention Systems)
  8. سندباکس(Sandbox)
  9. روش‌های امنیت شبکه هایپراسکیل (Hyperscale Network Security)
  10. روش‌های امنیت شبکه ابری یا کلاود (Cloud Network Security)

به طور قطع در چنین یادداشتی، مجال پرداختن به تمام روش‌های تأمین امنیت شبکه‌های کامپیوتری فراهم نیست. همانطور که از لیست فوق پیداست با 10 شیوه و روش مختلف روبرو هستیم و پوشش همه آن‌ها قطعاً در حوصله متن نیست. اما با این حال قصد داریم در ادامه به برخی از این روش‌ها با جزئیات بیشتری بپردازیم.

بیشتر بخوانید: صفر تا صد نگهداری سرور های ‏کامپیوتری

فایروال در امنیت شبکه

فایروال(Firewall) دقیقاً به مانند اسمش به عنوان دیواری بین بیرون و درون شبکه کامپیوتری قرار می‌گیرد

فایروال‌ها؛ رایج‌ترین مورد از روش‌های تأمین امنیت شبکه

حتی بدون داشتن دانشی دقیق و تخصصی در این حوزه احتمالاً با این مورد از روش‌های تأمین امنیت شبکه‌های کامپیوتری آشنایی دارید. بسیاری از ما حداقل یک بار دورادور نام فایروال‌ها را شنیده‌ایم. فایروال‌ها ساختارهایی سخت‌افزاری یا نرم‌افزاری هستند که داده‌های ورودی و خروجی شبکه را کنترل می‌کنند. آن‌ها در این فرآیند با اتکای به قواعد امنیتی از پیش معیّن، داده‌ها را مورد پایش قرار داده و مسیر عبور داده‌های ناخواسته را سد می‌کنند.

این یعنی هر داده‌ای، بدون نظارت، امکان عبور از فایروال را نخواهد داشت. امروزه فایروال‌ها به صورت گسترده، حتی در دیگر روش‌های تأمین امنیت شبکه‌های کامپیوتری کاربرد دارند. به نحوی که شاید بتوان گفت عمده راهکارها و روش‌های این حوزه، از این تکنیک و متد هم کمک می‌گیرند!

روش تفکیک شبکه یا (Network Segmentation)

تفکیک شبکه راهکاری است که در آن معماری شبکه بر مبنای مرزبندی بخش‌های مختلف آن شکل می‌گیرد. این بخش‌بندی که منجر به ایجاد مرزهای متعددی بین بخش‌های گوناگون می‌شود، یک راهکار امنیتی جالب است. در هر یک از بخش‌ها یا درون هر یک از مرزهای شبکه، داده‌ها، ریسک‌ها یا نقش‌های مشترک یک گروه تشکیل می‌دهند. این بخش‌بندی کمک می‌کند که رویه‌های برقراری امنیت شبکه بتوانند در مقیاسی وسیع‌تر و به شکل مجزا در هر بخش از شبکه اجرا شوند.

تفکیک شبکه یا (Network Segmentation)

در سگمنتیشن(Segmentation) مسئله اصلی مرزبندی و بخش‌بندی اجزای مختلف و کاربران گوناگون است.

مثلاً یک گیتوی(Gateway) که بین شبکه جهانی اینترنت و بخش داخلی یک شرکت قرار می‌گیرد، دقیقاً چنین عملکردی دارد. در همین مثال می‌توان تمرکز بیشتری بر فضای داخلی داشت و تهدیدهای بالقوه را پشت دروازه‌های ورودی شبکه نگاه داشت. این یعنی دیگر نیازی نیست به طور مداوم در مورد امنیت اجزا و مشارکت‌کنندگان داخلی شبکه نگران بود.

البته سازمان‌ها می‌توانند با این روش از مجموعه روش‌های تأمین امنیت شبکه‌های کامپیوتری، حتی بخش‌های داخلی را نیز مرزبندی کنند. این کار کنترل جداگانه هر بخش از درون شبکه را راحت‌تر می‌کند. به عنوان مثال حتی با وجود نفوذ کامل به یک بخش از شبکه، می‌توان از در امان ماندن سایر بخش‌های دیگر اطمینان داشت.

روش سندباکس؛ یک روش تأمین امنیت هوشمندانه و جالب!

از بین روش‌های تأمین امنیت شبکه‌های کامپیوتری، سندباکس را می‌توان یکی از جالب‌ترین و خلاقانه‌ترین روش‌ها دانست. سندباکس(Sandbox) یکی از راهکارهای امنیت سایبری است که در آن کدها و فرآیندهای مختلف در یک محیط شبیه‌سازی ایمن اجرا می‌شوند.

به این صورت که هر نرم‌افزار جدید و کد ورودی به شبکه که مشکوک است، در این فضا اجرا(Run) می‎‌شود. در نهایت پس از اجرا بر روی ماشین شبیه‌ساز میزبان، اگر آن نرم‌افزار یا کد از خود رفتار خطرناکی نشان ندهد، اجازه باز شدن و اجرا بر روی فضای عادی شبکه را می‌یابد. با این روش دیگر اجزا، قطعات و کلاینت‌های شبکه دچار غافلگیری و در نهایت حمله سایبری نمی‌شوند.

امنیت شبکه با روش سندباکس

سندباکس یکی از جالب‌ترین روش‌های تأمین امنیت شبکه‌های کامپیوتری است!

رادین سیستم برای امنیت و پاسداری از داده‌ها کنار شماست!

امنیت شبکه یکی از مباحث بسیار پیچیده و مهمی است که امروزه در سطح جهان، اهمیت بالایی یافته است. واقعیت این است که در حال حاضر شبکه‌های کامپیوتر حامل و حفظ‌کننده ارزشمندترین اطلاعات سازمان‌ها، شرکت‌ها، ادارات و حتی حکومت‌ها هستند. پس باید پذیرفت که حفظ امنیت شبکه در اصل حفظ امنیت همین داده‌های ارزشمند و بعضاً حیاتی است.

امنیت شبکه با رادین سیستم

به طوری که پرداخت پول در قبال تقویت امنیت شبکه، بیش از آن که یک هزینه تلقی شود، یک سرمایه‌گذاری است! ما پیشنهاد می‌کنیم این سرمایه‌گذاری بر روی شبکه خود را از طریق رادین سیستم انجام دهید. ما در این مجموعه برای اجرای انواع روش‌های تأمین امنیت شبکه‌های کامپیوتری آمادگی کاملی داریم. پس فارغ از روش و راهکار انتخابی بدون تردید رادین سیستم، دروازه‌های امنیت شبکه کامپیوتری شما را به بهترین نحو ممکن می‌بندد! برای آغاز یک همکاری و مشاوره رایگان، از طریق اطلاعات این صفحه می‌توانید با ما در ارتباط باشید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تماس فوری به بالای صفحه بردن