آشنایی با انواع رک شبکه

آشنایی با انواع شبکه

انواع رک شبکه

سرورها و تجهیزات شبکه برای اینکه بتوانند عملکرد داشته باشند، نیاز به یک مکان مناسب برای نگهداری دارند. رک شبکه و رک سرور بدین منظور مورد استفاده قرار می گیرد. رک های شبکه دارای انواع مختلفی هستند. انواع رک شبکه از این قابلیت برخوردار هستند تا ویژگی های گوناگونی را از خود به اشتراک بگذارند.

در این مطلب قصد داریم تا شما را با مدل های مختلف رک شبکه آشنا کنیم و اطلاعات کلی درباره تعریف و کاربردهای آن در اختیارتان بگذاریم؛ از این رو تا انتهای این مطلب دنبال کننده ما باشید.

رک شبکه چیست؟

رک شبکه را می توانیم نوعی سخت افزار به حساب بیاوریم که از دیگر ماژول های سخت افزاری نگهداری و محافظت می کند. این ماژول های سخت افزاری می توانند شامل گزینه هایی همچون سرور، استوریج، سوییچ، روتر، یو پی اس و سایر تجهیزات شبکه باشند.

رک می تواند یک فضای امن و منسجم را به وجود بیاورد و از این طریق به خوبی از این تجهیزات نگهداری کند. معمولا برای ساخت رک ها از جنس استیل بهره برده می شود ولی نمونه های آلومینیومی نیز موجود بوده که با یک روکش رنگی پوشیده شده اند. در ادامه انواع رک شبکه را به شما معرفی خواهیم کرد.

معرفی انواع رک شبکه

انواع رک شبکه

همانطور که اشاره کردیم رک های شبکه در انواع مختلفی وجود دارند. در ادامه مدل های مختلف رک شبکه را با شما به اشتراک خواهیم گذاشت.

رک دیواری

اولین مدلی که می توانیم به آن اشاره کنیم، رک دیواری است که خود در انواع مختلفی طراحی و ارائه شده است. اندازه هایی که از این نوع رک ها می توانید مشاهده کنید، شامل ۲، ۴، ۶، ۹، ۱۲ و ۱۵ یونیت می شوند. همچنین عمق این رک ها نیز متفاوت بوده و مواردی همچون ۳۰، ۴۰، ۴۵ و ۶۰ سانتی را در بر می گیرد.

برای صرفه جویی کردن در فضا می توان از رک های دیواری بهره برد. به طور کلی در مکان هایی که با کمبود فضا رو به رو هستید و نمی توانید از رک های ایستاده استفاده کنید، این مدل بسیار کاربردی خواهد بود. به غیر از آن مکان هایی وجود دارند که تجهیزات شبکه در آن ها چندان زیاد نیستند. (مانند شبکه های خانگی و کوچک) در این مکان ها نیز استفاده از انواع رک دیواری پیشنهاد می شود.

در بخش جلویی این رک ها، یک درب وجود دارد. این درب می تواند به دو صورت فلزی و شیشه ای طراحی شود. درب های شیشه ای این فرصت را در اختیار شما قرار می دهند تا به خوبی به فضای داخلی رک نگاه بیندازید. البته لازم به ذکر است که این شیشه باید از نوع نشکن باشد. به غیر از آن برای اینکه بتوانید امنیت را تا حدودی تضمین کنید، حتما از قفل استفاده کنید.

انواع رک های دیواری

رک های دیواری خود در دو نوع مختلف وجود دارند که شامل گزینه های زیر می شوند:

  • Single section rack

در بخش جلویی این مدل یک در شیشه ای قرار گرفته است. این در به صورت کامل باز می شود.

Single section rack

برای اینکه کابل ها را به راحتی وارد و خارج کرد، چندین سوراخ در بالا و پایین این درب قرار گرفته اند.

  • Double section rack

مدل دوم نیز مانند همان نوع سینگل سکشن است. با این تفاوت که یک درب اضافی در قسمت پشتی آن تعبیه شده است. برای نصب این نوع رک دیواری، در ابتدا یک پنل بر روی دیوار قرار می گیرد. سپس تمامی رک بر روی این پنل نصب می شود. این پنل این امکان را به وجود می آورد تا بتوان رک را باز کرد و آن را تا ۱۰۰ درجه به چرخش در آورد.

Double section rack

همچنین با کمک این پنل می توان به پشت رک نیز دسترسی پیدا کرد. آن دسته از سوییچ هایی که دارای ماژول پشتی هستند، می توانند از این نوع رک دیواری بهره ببرند. یک سری سوراخ در بالا، پایین و پهلوی این رک وجود دارند که فرایند تهویه از این طریق به انجام می رسد.

رک ایستاده؛ از دیگر انواع رک شبکه

به منظور نصب سرور و تجهیزات شبکه می توان از رک ایستاده استفاده کرد. زمانی که تعداد تجهیزات شبکه بسیار زیاد باشد، از رک های ایستاده می شود؛ دیتاسنترها در بین این مکان ها جای می گیرند.

امکاناتی که در رک های دیواری و ایستاده وجود دارند، یکسان بوده و تفاوت هایی که می توانید از آن ها مشاهده کنید شامل ابعاد و همچنین نوع قرار دادن آن ها است. برخی از رک های ایستاده دارای چرخ هستند. در این صورت می توانید به راحتی آن ها را جا به جا کرده و سپس آن ها را به صورت ۳۶۰ درجه بچرخانید.

رک ایستاده

اندازه هایی که می توانید از این رک ها مشاهده کنید، شامل ۱۲، ۱۴، ۱۸، ۲۴، ۳۰، ۳۶، ۴۲، ۴۴ و ۴۷ یونیت می شوند. همچنین این رک های ایستاده در عمق های ۶۰، ۸۰ و ۱۰۰ سانتی متر وجود دارند؛ از این رو می توانیم به این نتیجه دست پیدا کنیم که این رک ها می توانند وزن های بسیار زیاد را تحمل کنند. ۵۰۰ کیلوگرم نمونه ای از آن ها است.

در این مدل از انواع رک شبکه می توان یک تا چهار عدد فن را نصب کرد. نصب پاور ماژول با پورت های زیاد نیز امکان پذیر است. به عنوان مثال این ماژول ها می توانند ۸ تا ۹ پورتی باشند. این رک ها به دو صورت به دست مشتری می رسند. یکی از آن ها به صورت کامل و آماده و دیگری به صورت ماژول شده است؛ یعنی در محل اسمبل می شود.

سخن آخر

در این مطلب سعی کردیم تا شما را در ابتدا با تعریف رک شبکه و سپس انواع آن آشنا کنیم. انواع رک شبکه به دو دسته کلی دیواری و ایستاده تقسیم بندی می شوند و هر کدام از آن ها نیز در سایزها و عمق های مختلفی طراحی می شوند. برای نگهداری از تجهیزات شبکه به حضور این رک ها نیاز دارید و بر اساس متراژ مکان و همچنین نیازتان می توانید نسبت به انتخاب یکی از رک های شبکه اقدام کنید.

اگر به دنبال خرید انواع تجهیزات و خدمات شبکه هستید، رادین سیستم تدبیر افق می تواند یک مرجع مناسب برای شما باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید از شماره هایی استفاده کنید که در سایت درج شده اند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تماس فوری به بالای صفحه بردن