نحوه کار تلفن‌های ویپ چگونه است؟ ‏

نحوه کار تلفن ویپ

آنچه امروزه شما تحت عنوان تلفن ویپ یا همان (VoIP) می‌شناسید، شاید در ایران پدیده‌ای نوظهور باشد اما اساساً شیوه و نحوه کار تلفن‌های ویپ، در خارج از ایران سابقه طولانی‌مدتی دارد. این تکنولوژی ریشه در دستاوردهای سال ۱۹۹۵ میلادی دارد؛ اگرچه از آن زمان تا به امروز دستخوش برخی تغییرات جزئی یا حتی جدی شده است.

هرچند تلفن‌های ویپ، نحوه ارتباط ما از طریق تلفن را دگرگون ساخته و بیشتر نیز دگرگون خواهد ساخت اما شاید آنچنان که باید و شاید، به آن دقت نشده و جدی گرفته نشده است. بالأخص در ایران این موضوع مشهودتر است. ما در این یادداشت با در نظر داشتن همین موضوع، قصد داریم تا در قالب یک راهنما، ماهیت، خصوصیات و نحوه کار تلفن‌های ویپ را تشریح کنیم. فرقی ندارد که یکی از مشتاقان دنیای تکنولوژی باشید یا صاحب یک کسب‌وکار کوچک، در هر حال دانستن نحوه کار تلفن‌های ویپ می‌تواند برای شما جذاب باشد. پس تا انتها با ما همراه باشید.

مقصود از تلفن‌های ویپ چیست؟

به بیانی ساده‌تر ویپ یا همان (VoIP) چیست و ماهیت آن به چه شکل است؟ در اولین گام لازم است بدانید که نام تلفن‌های ویپ، از حروف اول عبارت (Voice Over Internet Protocol) گرفته شده است؛ به معنی صدا بر بستر پروتکل اینترنتی.

از این عبارت برای اشاره به استانداردها و پروتکل‌هایی استفاده می‌شود که تماس تلفنی مبتنی بر اتصال اینترنت را ممکن و تسهیل می‌سازند. به بیانی دیگر در استفاده از تلفن‌های ویپ، شما به جای بهره گرفتن از یک خط تلفن و ارتباط به واسطه یک مرکز تلفن محلی، به طور مستقیم از اینترنت برای ایجاد ارتباط کمک می‌گیرید.

تلفن‌های ویپ با این ایده، صدای شما را به سیگنال‌های دیجیتالی تبدیل کرده، فشرده ساخته و از طریق اینترنت ارسال و دریافت می‌کنند. در این بین البته ارائه‌دهندگان سرویس (VoIP) نیز سهم بسزایی در فراهم ساختن زیرساخت‌های این عملیات دارند. این سرویس‌دهندگان الگوریتم‌های پربازده و کاربردی فشرده‌سازی و انتقال سیگنال‌های صدا را آزمایش و در اختیار مشتریان قرار می‌دهند.

نمونه ساده از تلفن‌های ویپ

این یک نمونه ساده از تلفن‌های ویپ است که به‌سادگی می‌توان آن را به اینترنت متصل کرد.

علت جذابیت تلفن‌های ویپ چیست؟ باید از نحوه کار تلفن‌های ویپ پرسید!

شاید این سؤال قدری بدیهی به نظر برسد اما همچنان در ذهن بسیاری از مخاطبان نقش بسته است. پاسخ در نحوه کار تلفن‌های ویپ نهفته است. عامه مردم به این علت به تلفن‌های ویپ علاقه دارند که این ساختار بدون نیاز به اتصال خط تلفن و پرداخت هزینه‌های گزاف برای تلفن‌های از راه دور، صدای آن‌ها را به مخاطب‌شان می‌رساند.

این شاید در ظاهر صرفاً به معنی پرداخت هزینه کمتر و صرفه‌جویی باشد؛ اما فراموش نکنید که گاهاً از اساس امکان دسترسی به خط تلفن نیست. در چنین شرایطی است که تلفن‎‌های ویپ مانند قهرمان وارد شده و تماس‌ها را برقرار می‌سازند. البته این تنها ظاهر امر است و تجربه نشان داده افراد خلاق با راهکارها و ایده‌های متعدد و جالبی، کاربردها و جذابیت‌های دیگری نیز در نحوه کار تلفن‌های ویپ یافته‌اند.

به عنوان مثال در همین دوران پاندمی کرونا و فراگیر شدن دورکاری کارمندان، برخی شرکت‌ها تلفیقی از تلفن‌های ویپ و ساختارهای سنتی تلفن را به کار گرفتند. از این طریق افراد در خانه، می‌توانستند از کال‌سنتر شرکت خود در کیلومترها آن‌سوتر برای تماس با مشتریان و مخاطبان استفاده کنند.

شماتیکی ساده از نحوه کار تلفن‌های ویپ

شماتیکی ساده که از شبکه و نحوه کار تلفن‌های ویپ می‌توان انتظار داشت

نحوه کار تلفن‌های ویپ به چه شکل است؟

حال اما نوبت به نحوه کار تلفن‌های ویپ رسیده است. یک سیستم مبتنی بر قواعد تلفن‌های ویپ، یا به‌عبارتی یک تلفن (VoIP) به یک ارتباط اینترنتی نیاز دارد؛ نه یک خط تلفن و نه یک کانکشن با (BTS) مخابراتی. اصل برتری و موفقیت این ایده در تبدیل سیگنال‌های آنالوگ صدا به سیگنال‌های دیجیتال است.

در یک تلفن عادی، صدای شما به شیوه آنالوگ و بدون انکود یا دیکود از طریق خط تلفن منتقل خواهد شد. اما در تلفن‌های ویپ، درست مانند یک ضبط صوت بسیار سریع و بلادرنگ، صدای شما ضبط شده، به سیگنال‌های دیجیتالی یا همان فایل رایانه‌ای تبدیل شده و سپس از طریق اینترنت آپلود می‌شود. تمام این پروسه کاری در کسری از ثانیه رخ می‌دهد و سرعت اعجاب‌انگیز آن از هر انقطاعی در ارسال صدا جلوگیری می‌کند.

در نقطه انتهایی این تماس نیز، یک ساختار به شکل بسیار سریع، برخط و بلادرنگ، فایل‌ها را دریافت، پیکربندی و سپس به عنوان یک صدای رسا پخش می‌کند. در این سوی ارتباط نیز باز هم این سرعت بالای انجام امور است که نحوه کار تلفن‌های ویپ را تضمین می‌کند. در این بین سه چیز نقش بی‌بدیلی ایفا می‌کنند:

  • ارتباط اینترنت پرسرعت که در نحوه کار تلفن‌های ویپ، نقش بستر اصلی را ایفا می‌کند
  • سرور تلفن‌های ویپ که هماهنگی و برنامه‌ریزی برخط پروسه انتقال را برعهده دارد
  • خود تلفن‌های ویپ که در مبدأ و مقصد به کار گرفته می‌شوند.

تکنولوژی تلفن ویپ

امروزه کسب‌وکارها علاقه زیادی برای استفاده از این تکنولوژی، از خود نشان می‌دهند.

یک مجموعه نرمال از الزامات نحوه کار تلفن‌های ویپ، به شرح فوق هستند. اگر به زبانی ساده‌تر قضیه را شرح دهیم، باید گفت در وهله اول شما به یک تلفن رومیزی با قابلیت ویپ نیاز دارید.

اغلب این تلفن‌ها تحت عنوان آی.پی. فون(IP Phone) شناخته می‌شوند. پس از این طبیعتاً باید از طریق اینترنت پرسرعت، آی.پی. فون خود را به یک سرور (SIP) متصل کنید؛ این سرورها در اصل همان خدمات‌دهندگان (VoIP) هستند و شما باید اشتراک یا حق استفاده از آن‌ها را داشته باشید. این سرورها دست مانند فضاهای ذخیره ابری، با سرعت بالایی داده‌های را به شکلی امن دریافت کرده و به نقطه ثالث منتقل می‌کنند.

شما نیز به عنوان کاربر اصلی یا ادمین، یک داشبورد آنلاین برای مدیریت بر مخاطبان، کاربران و تماس‌ها در اختیار دارید. ممکن است بسته به قابلیت‌های سروری که در نحوه کار تلفن ویپ اختصاصی خود انتخاب کرده‌اید، بتوانید از طریق داشبورد، مخاطبان را ثبت یا پاک، شماره‌های خاصی را قفل، تماس‌های معینی را ضبط و یا حتی تماس‌ها را به بسترهای دیگری فوروارد کنید. همین کارکردها کمک کرده تا نحوه کار تلفن‌های ویپ، تا این حد برای کسب‌وکارها و بیزینس‌ها جذاب شود.

نحوه کار تلفن ویپ

گوگل به عنوان یکی از پیشگامان دنیای تکنولوژی و ارتباطات، بر روی این ایده سرمایه‌گذاری زیادی انجام داده است.

یک نکته در مورد نحوه کار تلفن‌های ویپ؛ آیا همیشه به تلفن نیاز است؟

شاید قدری مایه تعجب باشد اما در واقع نحوه کار تلفن‌های ویپ تا حدی پیشرفته و مدرن است که کاربر را حتی از دسترسی مداوم به آی.پی. فون‌ها بی‌نیاز ساخته است. به نحوی که کار با نصب یک اپلیکیشن ممکن خواهد شد. شاید تابحال نیز بدون اینکه به طور دقیق بدانید، از تلفن‌های ویپ استفاده کرده باشید.

اپلیکیشن‌هایی مانند وایبر، واتساپ، تلگرام و یا اسکایپ، تقریباً چنین عملکردی دارند؛ اما در اشل و محیطی بسته‌تر. زیرا با استفاده از آن‌ها، نمی‌توان تماسی خارج از شبکه داشت و مثلاً با یک خط تلفن ثابت تماس گرفت. این در حالی است که ابزارهایی مانند (Google Voice) یا پلتفرم‌های حرفه‌ای این حوزه، این سد را نیز از پیش رو برداشته و با صرفاً داشتن اینترنت و نصب یک اپلیکیشن، یک تلفن ویپ با شماره اختصاصی در اختیار شما قرار می‌دهند. با استفاده از این پلتفرم‌ها شما می‌توانید حتی به تلفن‌های ثابت اقصی نقاط جهان زنگ بزنید.

آیا شرکت‌ها می‌توانند از این راهکار استفاده کنند؟ می‌توانید از ما مشاوره بگیرید.

قطعاً این نحوه کار تلفن‌های ویپ مبتنی بر اپلیکیشن، همچنان به قدر کفایت برای مراکزی مانند ادارات، سازمان‌ها و کسب‌وکارها پیشرفت نکرده است و کاربردی نیست. اگر شما به عنوان یک کسب‌وکار بزرگ یا حتی متوسط، یک اداره یا یک شرکت علاقمند به نحوه کار تلفن‌های ویپ هستید، باید خرید ملزومات فیزیکی و زیرساخت‌های آن را در دستور کار قرار دهید.

برای این منظور می‌توانید به طور مستقیم با ما در رادین سیستم در ارتباط باشید. از مشاوره خرید و ارائه راهکارهای کاربردی و خدمات شبکه ، تا خرید آی.پی. فون‌ها و برقراری شبکه؛ رادین سیستم در تمام این مراحل کنار شماست.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تماس فوری به بالای صفحه بردن