انواع پچ پنل شبکه

انواع پچ پنل شبکه

آشنایی با انواع پچ پنل شبکه

در شبکه های کوچک و بزرگ تجهیزات پسیو شبکه مختلفی وجود داشته که هر کدام کاربردهای مخصوص به خود را دارند. از مهم ترین این تجهیزات می توانیم به پچ پنل شبکه اشاره داشته باشیم. این پچ پنل ها دارای انواع مختلفی هستند. در این مطلب قصد داریم تا شما را با انواع پچ پنل شبکه آشنا کنیم. هر چقدر زمان عبور می کند، تکنولوژی های جدیدی پا در عرصه حضور می گذارند.

این تکنولوژی ها باعث می شوند تا بیشتر اتصال هایی که در شبکه رخ می دهند، حالت بی سیم داشته باشند. نکته ای که باید به آن توجه داشته باشید این بوده که به منظور برخورداری از یک اتصال پایدار و البته پر سرعت، به شبکه سیمی نیاز خواهد بود. پچ پنل یکی از بهترین تجهیزات شبکه است. در ادامه به صورت کامل تر به بررسی آن می پردازیم. همراه ما باشید.

پچ پنل شبکه چیست؟

پچ پنل شبکه چیست؟

قبل از اینکه به بررسی انواع پچ پنل شبکه بپردازیم، بد نیست تا با مفهوم کلی آن آشنا شوید. پچ پنل در واقع یک قطعه به شکل مستطیل است. این قطعه از تعداد معینی پورت تشکیل شده است. معمولا تعداد این پورت ها به 24 عدد می رسد. هر کدام از این پورت ها شماره گذاری می شوند. این کار باعث خواهد شد تا امکان مدیریت متمرکز بر روی شبکه وجود داشته باشد.

انتهای وسایلی همچون کابل های شبکه و در کنار آن ها تجهیزات شبکه همچون روتر، هاب و سوئیچ نقاطی هستند که پچ پنل در آنجا جای می گیرد. حالا برای اینکه کابل های شبکه بتوانند به هر کدام از این تجهیزات ذکر شده وصل شوند، از پچ پنل شبکه کمک می گیرند. البته لازم به ذکر این نکته است که استفاده از این پچ پنل به هیچ عنوان ضرورت ندارد ولی به کار گرفتن آن می تواند انجام بسیاری از کارها را آسان تر کند.

انواع پچ پنل شبکه

انواع پچ پنل شبکه شامل چه مواردی می شوند؟

اگر بخواهیم انواع Patch Panel را معرفی کنیم، می توانیم از دسته بندی شروع کنیم. این پنل ها در دسته بندی های مختلفی جای می گیرند که هر کدام از دسته ها خود دارای مدل های گسترده تری هستند. در یک نگاه کلی می توانیم بگوییم که پچ پنل شبکه شامل طبقه بندی زیر است:

  • دسته بندی پچ پنل بر اساس طبقه بندی انواع کابل های شبکه
  • دسته بندی پچ پنل بر اساس طبقه بندی انواع ماژولار
  • دسته بندی پچ پنل بر اساس طبقه بندی تعداد پورت های تعبیه شده

در ادامه مطلب به صورت جزئی تر هر کدام از این دسته بندی ها را به شما معرفی خواهیم کرد.

دسته بندی پچ پنل بر اساس طبقه بندی انواع کابل های شبکه

زمانی که تصمیم به خرید پچ پنل گرفته اید، یکی از نکاتی که باید به آن توجه داشته باشید، کابل شبکه است. LAN در بین طبقه بندی انواع کابل های شبکه جای گرفته و یکی از دسته های cat5، cat6، cat7 و… را به خود اختصاص داده است. همچنین این کابل ها از پروتکل های مخصوصی پشتیبانی می کنند.

فرض کنید کابل شبکه ای که شما قصد خریداری آن را دارید از نوع cat6 باشد. در آن صورت پچ پنل انتخابی نیز باید با کابل دسته شش متناسب باشد. اگر به این موضوع توجهی نداشته باشید، در آن صورت عملکرد کلی شبکه با اختلال رو به رو خواهد شد. همچنین انواع پچ پنل شبکه این دسته بندی می توانند با کابل های فیبر نوری نیز مورد استفاده قرار بگیرند ولی به طور کلی نوع LAN در مقایسه با سایر گزینه های موجود از عمومیت بیشتری برخوردار است.

انواع پچ پنل شبکه بر اساس ماژول

دسته بندی پچ پنل بر اساس طبقه بندی انواع ماژولار

از دیگر انواع پچ پنل شبکه می توانیم به دسته بندی ماژولار اشاره داشته باشیم. در واقع پچ پنل ها می توانند همراه با ماژولار باشند و یا به صورت غیر ماژولار مورد استفاده قرار بگیرند. در نوع ماژولار می توان چندین پورت متمایز را در آن ها قرار داد. از جمله این پورت ها می توانیم به STP، UTP، FTP، cat 5، cat 5e، cat 6، cat 6a، cat 7  و… اشاره داشته باشیم.

همچنین پچ پنل های شبکه همراه با پورت های دیگری نیز قابلیت ارائه شدن دارند. پورت فیبر نوری، مالتی مود و سیگنال مورد در بین این موارد جای می گیرند. در نوع پچ پنل غیر ماژولار شاهد محدودیت بیشتری خواهید بود؛ چرا که تنها پورت های مناسبی که وجود دارند شامل cat 5e و cat 6 می شوند.

دسته بندی پچ پنل بر اساس طبقه بندی تعداد پورت های تعبیه شده

آخرین دسته بندی انواع پچ پنل شبکه که می توانیم به بررسی آن بپردازیم، بر اساس تعداد پورت های تعبیه شده است. البته می توانیم این دسته بندی را نیز زیر مجموعه ای از طبقه بندی ماژولار به حساب بیاوریم. تعداد پورت هایی که به کار گرفته می شوند، همواره به صورت زوج هستند.

پچ پنل هایی که از نوع ماژولار هستند، پورت های بسیار زیادی را در دل خود جای داده اند. تعداد پورت های این گروه می توانند شامل 12، 16، 24، 36 و 48 باشند. همچنین در نوع غیر ماژولار پورت ها تنها در تعداد مشخص شده ای تعبیه می شوند. رایج ترین این تعدادها 24 عدد بوده ولی شامل موارد دیگری همچون 16، 36 و 48 عدد نیز می شوند.

انواع پچ پنل

سخن آخر

در این مطلب سعی کردیم تا شما را با انواع پچ پنل شبکه آشنا کنیم. به طور کلی پچ پنل ها می توانند باعث یک اتصال پایدار همراه با سرعت بالا شوند. موارد مختلفی وجود دارند که می توان پچ پنل های شبکه را بر اساس آن ها طبقه بندی کرد. این موارد شامل کابل های شبکه، ماژولار یا غیر ماژولار بودن و در نهایت تعداد پورت های شبکه می شوند.

همچنین لازم به ذکر است که هر کدام از این دسته بندی ها خود دارای زیر مجموعه های مختلفی می شوند که پیش از انتخاب و خرید باید به آن ها توجه داشته باشید. در این مطلب سعی کردیم به توضیحات کاملی درباره این موضوع بپردازیم تا مشکلی برای شما در هنگام خرید و انتخاب به وجود نیاید. در صورتی که سوال بیشتری دارید، می توانید با کارشناسان مجموعه رادین سیستم در تماس باشید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تماس فوری به بالای صفحه بردن