مراحل راه اندازی شبکه یک شرکت

مراحل راه اندازی شبکه یک شرکت

چک‌لیست مراحل راه‌اندازی شبکه شرکت

راه‌اندازی شبکه و تجهیزات شبکه یک شرکت، حتی اگر با یک کسب‌وکار نه‌چندان بزرگ و وسیع نیز روبرو باشیم، باز هم یکی از ابتدایی‌ترین گام‌ها برای ایجاد یک پلتفرم کاربردی در راستای رشد و پیشرفت فرآیندهای تجاری است.

به بیانی دیگر شرکت شما بدون راه‌اندازی شبکه‌ای مناسب و کاربردی، قادر به بهره‌گیری از ابزارهای محاسباتی، رایانه‌ها و ادوات (IT) نبوده و امروزه کسب‌وکاری که از این زیرساخت‌ها و تجهیزات محروم شود، در عمل فلج می‌شود!

به همین خاطر همواره و تحت هر شرایطی راه‌اندازی شبکه یک موضوع مهم در آغاز به کار شرکت‌هاست. در این یادداشت، واقعیت این است که بخاطر محدودیت فضای متن، قرار نیست تمام گام‌ها، جزئیات و فرآیندها در برپایی شبکه را تشریح کنیم.

اما قرار است در حد حوصله متن، اصلی‌ترین گام‌های موجود در این مسیر را تشریح کرده و در عمل یک چک‌لیست کاربردی برای این کار ایجاد کنیم. باید تأکید کرد که مراحل نصب و راه‌اندازی شبکه یک شرکت به طور قطع مشتمل بر مراحل و جزئیات بیشتری است. اما آنچه در ادامه می‌خوانید نمایی قابل فهم از کلیات این فرآیند است.

گام اول؛ بررسی طرح دفاتر و فضای محل استقرار شرکت

نیاز است که پلان کلی و همچنین طرح و نقشه فضاهای مختلف شرکت را درک کنید. این به شما در تعیین نیازمندی‌های شبکه کمک زیادی می‌کند. به نحوی که می‌توان متوجه شد که کدام فضاها به کابل‌کشی نیاز دارند و در هر بخش به چه شکلی از دیوایس و ملزومات نیاز دارید. فراموش نکنید که شبکه یک ساختار گسترده و همه‌شمول است که اگر نتواند بخش‌های حیاتی شرکت را در برگرفته و به سرور متصل کند، عملاً ناکارآمد خواهد بود.

راه‌اندازی شبکه یک شرکت

در همین بخش است که متوجه می‌شویم که کجاها باید با وایرلس و کدام بخش‌ها باید با سیم پوشش داده شوند. این در حالی است که باید انتظارات و سطح نیازمندی‌های مشتری نیز سنجیده شود. با ایجاد یک رابطه معنادار بین واقعیات موجود و انتظارات کاربر است که چارچوب ایده راه‌اندازی شبکه شکل می‌گیرد.

اولین مرحله از مجموعه مراحل راه‌اندازی شبکه یک شرکت، رسیدن به یک درک محیطی کامل از فضای کار است.

گام دوم؛ انتخاب یک ارائه‌دهنده خدمات اینترنت

راه‌اندازی شبکه اینترنت شاید با نگاه به داخل انجام شده و متمرکز بر فضای درونی شرکت باشد؛ اما به هر حال شبکه داخلی نیازمند اتصال به شبکه جهانی اینترنت است.

پس باید تکلیف خود را روشن کرده و از همین ابتدا یک ارائه‌دهنده مشخص را برای گرفتن اتصال اینترنت انتخاب کنید. فراموش نکنید که ارائه‌دهندگان، خود نیز ممکن است برخی قواعد و استانداردهای خاص برای شبکه شما تعیین کنند.

پس بهتر است پیش از نهایی کردن نصب و راه‌اندازی شبکه، انتخاب خود را نهایی کرده باشید. در اینجا موضوعاتی مانند سرعت آپلود و دانلود، پینگ یا میزان افت سرعت در ساعات پیک مصرف اهمیت دارند.

گام سوم؛ طراحی زیرساخت کلی و تعیین ترمینال های اصلی

پس از این بسته به معیارهای احتمالی ارائه‌دهنده سرویس اینترنت و همچنین دید کلی که از پلان محیط کار دارید، نقشه اصلی زیرساخت‌ها را طراحی می‌کنید. در اینجا باید تعیین کنید هر ترمینال، هر ورودی و هر خروجی در کجا قرار گرفته و به طور دقیق حتی قرار است از کدام پریزها استفاده کنید.

فراموش نکنید که این طراحی باید در نهایت دقت انجام شود. زیرا در آینده تغییر این زیرساخت‌ها کاری بسیار زمان‌بر و در عین حال هزینه‌زا خواهد بود. تمام پورت‌ها، جک‌ها، سیم‌ها، داکت‌ها، مقاطع توکار و حتی محل قرارگیری رایانه‌ها باید به طور واضح و روشنی در نقشه زیرساخت مشخص شوند.

فراموش نکنید که در این مرحله، امکان توسعه و پیشرفت زیرساخت را نیز باید به عنوان یک امکان بالقوه در نظر گرفت. زیرا شرکت‌ها و کسب‌وکارها همواره در معرض توسعه و پیشرفت قرار دارند.

طراحی زیرساخت شبکه

شاید ترسیم شماتیک کلی چیدمان اجزای یک شبکه کار چندان سختی نباشد اما اجرا و هماهنگ‌سازی، اصلاً ساده نیست

گام چهارم؛ تأمین قطعات و تمام پارت‌های الزامی برای راه‌اندازی شبکه

بدیهی است که در این گام باید بسته به پلانی که برای راه‌اندازی شبکه دارید، اقدام به تهیه قطعات و ملزومات کرده و اجزای زیرساخت شبکه را فراهم کنید. نکته حائز اهمیت در این بخش، مطابقت محصولات خریداری‌شده با استانداردهای الزامی این حوزه است.

برخی از قطعات به علل مختلفی ممکن است با استانداردهای شبکه شما همخوانی نداشته باشند و این در کوتاه‌مدت یا بلندت‌مدت مشکل‌ساز خواهد شد. پس علاوه بر تلاش برای خرید یک محصول باکیفیت و معتبر، سعی کنید ملزوماتی هماهنگ و در اصطلاح مَچ(Match) را خریداری کنید. گاهاً دو محصول از دو برند متفاوت، هر دو عملکرد بسیار عالی و خوبی دارند اما در تعامل با یکدیگر شما را به وضعیت ایده‌آلی که مدنظر دارید، نمی‎‌رسانند. پس دقت به این نکته بسیار مهم است.

راه اندازی شبکه شرکت

یک طرح و پلان خوب، بدون تجهیزات و قطعات باکیفیت و مناسب، به هیچ نتیجه‌ای نمی‌رسد!

گام پنجم؛ نصب و بهره‎‌برداری از شبکه

در نهایت اما نوبت به مهم‌ترین مرحله از مجموعه مراحل راه‌اندازی شبکه یک شرکت می‌رسد. در اینجا باید نتایج حاصل از تمام گام‌های پیشین، با یک نصب عالی و هماهنگی دقیق، به ثمر بنشیند. انجام این کار به طور قطع و بدون هیچ تردیدی، مستلزم سطح بالایی از تخصص و تجربه بوده و بسیار بیشتر از مراحل پیشین، به تکنسین متخصص و دقیق نیاز دارد.

هر گونه خطا، قصور و کوتاهی در این مرحله کل زحمات پیشین را بر باد می‌دهد! پس حتماً باید در این بخش از شرکت‌های معتبر، پاسخگو و متعهد حوزه راه‌اندازی شبکه کمک گرفته شود. در این گام ابتدا قطعات مختلف از جمله کابل‌ها، جک‌ها، پریزها، داکت‌ها، سرورها و سیستم‌های مختلف، به عنوان مثال کیس‌ها و چاپگرها، در محل تعیین‌شده مستقر شده و به ثبات کافی می‌رسند. این بخش فیزیکی کار است که در آن صرفاً ملزومات به نحو احسن در جای خود قرار می‌گیرند.

پس از آن نوبت به هنرنمایی مهندسین آی.تی.(IT) می‌رسد. آن‌ها باید تمام این زیرساخت‌ را به نحو مناسبی، از جنبه نرم‌افزاری، برنامه‌ریزی و هماهنگ کنند. این پایان مسیر راه‌اندازی شبکه یک شرکت است. برای این منظور می‌توانید به طور مستقیم با ما در ارتباط بوده و مشاوره‌های لازم را از رادین سیستم دریافت کنید.

عملگرهای سخت‌افزاری و نرم‌افزاری شبکه

در این بستر شما با مجموعه‌ای از عملگرهای سخت‌افزاری و نرم‌افزاری روبرو هستید

راه‌اندازی شبکه یک شرکت، عموماً به چه ملزومات سخت‌افزاری نیاز دارد؟

  • فایروال‌ها و روترها
  • زیرساخت‌های فیزیکی شبکه از جمله کابل‌ها، جک‌ها و ترمینال‌ها
  • سوئیچ شبکه
  • نقاط دسترسی بیسیم یا همان اکسس پوینت‌های وایرلس
  • رایانه‌ها
  • سرورها

راه‌اندازی شبکه یک شرکت، به چه ملزومات نرم‌افزاری نیاز دارد؟

  • نرم‌افزارهای امنیت اندپوینت (Endpoint Protection)؛ که در بین عامه مردم تحت عنوان آنتی‌ویروس شناخته می‌شوند. این نرم‌افزارها شبکه را از گزند حملات بیرونی مصون نگه می‌دارند.
  • نرم‌افزارهایی به منظور رمزگذاری و حفظ امنیت فایل‌ها و اطلاعات حاضر در شبکه
  • هر پلتفرم، نرم‌افزار یا اطلاعات الزامی دیگری که در روند کاری شرکت کاربردی بوده و باید به کار گرفته شود؛ این بخش از مراحل راه‌اندازی شبکه یک شرکت، بسته به کارکردهای شرکت متمایز است.
  • نرم‌افزارهای مدیریت سرور و نظارت بر عملکرد کاربران(Clients) با سطوح گوناگون دسترسی بسته به پلن موجود در ذهن مدیران

به منظور کسب مشاوره و همکاری در راستای تأمین زیرساخت‌های هر دو بخش سخت‌افزار و نرم‌افزار نیز می‌توانید به طور مستقیم با ما در ارتباط باشید. رادین سیستم پذیرای پرسش‌ها، تقاضا و ثبت سفارش‌های شما خواهد بود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تماس فوری به بالای صفحه بردن