تفاوت هاب و سوئیچ شبکه

تفاوت هاب و سوئیچ شبکه

هاب و سوئیچ شبکه

در این مقاله قصد داریم تا به بررسی تفاوت هاب و سوئیچ شبکه بپردازیم. برای اینکه به راحتی تفاوت‌های موجود را بدانید و به آن‌ها پی ببرید، نیاز است تا با تعاریف کلی هاب و سوئیچ شبکه آشنا شوید و نحوه عملکرد هر یک از آن‌ها را بدانید.

به طور کلی سوئیچ به شبکه‌ای گفته می‌شود که به منظور اتصال قطعات شبکه مورد استفاده قرار می‌گیرد. کاربرد اصلی سوئیچ در لایه مربوط به پیوند داده این بوده که بتواند اطلاعات را به درستی پردازش کند. هاب نیز یک وسیله است که با استفاده از آن می‌توان انواع دستگاه‌های شبکه را به صورت یک شبکه واحد به یکدیگر متصل کرد.

اترنت نمونه‌ای از این دستگاه‌ها است. در ادامه به صورت کامل‌تر این مباحث را مورد بررسی قرار می‌دهیم؛ پس تا انتهای این مطلب ما را دنبال کنید.

تفاوت هاب و سوئیچ شبکه

در قدم اول با تعریف سوئیچ آشنا شوید.

شبکه‌های مدرن اترنت محلی که به اختصار LAN نامیده می‌شوند، دارای بخش‌های مختلفی هستند. از جمله مهم‌ترین این بخش‌ها می‌توانیم به سوئیچ اشاره داشته باشیم. اگر شبکه‌های محلی شما کوچک باشند، استفاده از یک سوئیچ کافی است ولی اگر این شبکه محلی بزرگ باشد، نیاز به چندین سوئیچ وجود خواهد داشت که باید مدیریت‌شده باشند.

سوئیچ‌های مدیریت‌شده برای اینکه بتوانند فرایند اصلاح عملیات را انجام دهند، از مواردی همچون خط رابط فرمان بهره می‌برند.

محل کار سوئیچ‌ها در لایه پیوند داده است. دستگاه‌های گوناگونی وجود دارند که به انواع پورت‌ها متصل هستند. برای اینکه بتوان بین این دستگاه‌ها با دستگاه‌هایی که در حوزه گوناگون فعالیت دارند ارتباط برقرار کرد، می‌توان از این سوئیچ‌ها بهره برد.

همچنین می‌توان سوئیچ‌ها را به صورت همزمان بر روی چند لایه مختلف به کار گرفت. از جمله این لایه‌ها می‌توان به پیوند داده، شبکه و حمل‌ونقل اشاره داشته باشیم. به این سوئیچ‌ها به اصطلاح سوئیچ چند لایه می‌گویند. حالا که به صورت کامل با تعریف سوئیچ آشنا شدید، قصد داریم در ادامه ابتدا به تعریف هاب و سپس به بررسی تفاوت هاب و سوئیچ شبکه بپردازیم.

تفاوت هاب و سوئیچ شبکه

در قدم دوم با تعریف هاب آشنا شوید

همانطور که در ابتدای متن نیز اشاره داشتیم، هاب دستگاهی به حساب می‌آید که این قابلیت را دارد تا انواع دستگاه‌های شبکه را با یکدیگر متصل کند. هاب یک ابزار و دستگاه ساده به شمار می‌رود و می‌تواند تمامی ترافیکی که دریافت می‌کند را بدون هیچگونه مدیریتی منتشر کند. این کار باعث می‌شود تا درباره جریان ترافیک هیچ نوع اطلاعاتی جمع‌آوری نشود. نتیجه این امر چیزی نخواهد بود جز بی‌خبری در رابطه با منبع و مقصد ترافیک دریافتی!

لازم به ذکر این نکته است که در هاب، می‌توان ترافیک دریافت‌شده را به تمامی پورت‌هایی که وجود دارند، ارسال کرد. به دلیل ارسال ترافیک به تمامی پورت‌ها این امکان وجود دارد تا شبکه نیز ترافیک‌های کاملا غیرضروری را دریافت کند.

از این رو می‌توانیم اینطور بیان کنیم که دستگاه‌ها باید خودشان اطلاعاتی که مربوط به آدرس بسته هستند را بررسی کنند و سپس از این طریق تشخیص دهند که کدام بسته اطلاعاتی به آن‌ها اختصاص داده شده است.

این یک فرایند کاملا تکراری است؛ نتیجه این امر می‌تواند ایجاد مشکل برای شبکه‌های بزرگی باشد که دارای ترافیک سنگین هستند. هاب‌ها از این قابلیت برخوردار هستند تا در شبکه‌های کوچک مورد بهره‌وری قرار بگیرند. در شبکه‌های کوچک این قابلیت وجود دارد تا دست به مدیریت فرایندهای تکراری زد.

در دو قدمی که با شما به اشتراک گذاشتیم، به راحتی توانستید با مفاهیم و کاربردهای مربوط به هاب و سوئیچ پی ببرید. حالا نوبت آن رسیده تا اطلاعات کاملی را درباره تفاوت هاب و سوئیچ شبکه نیز به دست بیاورید. پس ما را تا انتها همراهی کنید.

هاب و سوئیچ شبکه

در قدم سوم با تفاوت هاب و سوئیچ شبکه آشنا شوید

بعد از بررسی کامل این اطلاعات شاید این سوال برای شما به وجود بیاید که چه تفاوتی بین هاب و سوئیچ شبکه مشاهده می‌شود. آشنایی با تفاوت‌های بین این دو دستگاه به اندازه کسب اطلاعات درباره هر کدام از آن‌ها به صورت جداگانه اهمیت دارد.

اگر بخواهیم به تفاوت هاب و سوئیچ شبکه بپردازیم، می‎‌توانیم اینطور بیان کنیم که هاب‌ها یک سری ابزار بسیار ساده هستند که تمامی ترافیک‌های دریافت‌شده را به پورت‌های دیگری که موجود هستند، ارسال می‌کنند. این کار یک نتیجه بسیار منفی یعنی ایجاد ترافیک سنگین غیرضروری خواهد داشت.

این در حالی است که سوئیچ‌ها دست به جمع‌آوری اطلاعات دستگاهی می‌زنند که به آن‌ها متصل است. یعنی ترافیک تنها به پورت مربوطه ارسال خواهد شد.

لازم به ذکر است که سوئیچ می‌تواند ارتباطات گوناگون و مختلف را به صورت همزمان حفظ کند که یک قابلیت و مزیت بسیار ویژه است. از این رو هاب‌ها برای شبکه‌هایی که کوچک‌تر هستند، گزینه بسیار مناسب‌تر به حساب می‌آیند. سوئیچ‌ها را نیز می‌توان برای شبکه‌های بزرگی که حمل‌کننده ترافیک سنگین هستند، به کار گرفت.

مجموعه رادین سیستم تدبیر افق؛ ارائه‌دهنده انواع تجهیزات شبکه

مجموعه رادین سیستم تدبیر افق به عنوان یکی از اصلی‌ترین گروه‌های ارائه‌دهنده خدمات مربوط به تجهیزات شبکه در حال فعالیت است. این مجموعه علاوه بر فروش تجهیزات شبکه، در زمینه واردات آن نیز در حال فعالیت است. رزومه درخشانی که این مجموعه از خود بر جای گذاشته، به دلیل وجود مهندسان نرم‌افزار و سخت‌افزار متخصص است.

از رادین سیستم می‌توانیم به عنوان یکی از بزرگ‌ترین فروشگاه‌های اینترنتی یاد کنیم که انواع تجهیزات شبکه، تجهیزات شبکه صنعتی، تلفن تحت شبکه و سانترال تحت شبکه را به فروش می‌رساند. کیفیت بالا و قیمت مناسب دو مولفه اصلی در تمامی خدمات ارائه‌شده هستند. برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید وارد صفحه https://rsto.ir/ شوید و از طریق راه‌های ارتباطی با مهندسان و کارشناسان ارتباط برقرار کنید.

فرق هاب و سوئیچ شبکه

سخن آخر

هاب و سوئیچ دو نمونه از دستگاه‌هایی به حساب می‌آیند که در شبکه‌های کامپیوتری مورد استفاده قرار می‌گیرند. در این مطلب سعی کردیم تا اطلاعات کاملی را درباره هر کدام از این دستگاه‌ها در اختیار شما بگذاریم و سپس به بررسی تفاوت هر یک بپردازیم.

تفاوت هاب و سوئیچ شامل موارد مختلفی می‌شود که در این مطلب مهم‌ترین آن‌ها را با شما به اشتراک گذاشتیم. به عنوان مثال هاب برای شبکه‌های کوچک‌تر و سوئیچ برای شبکه‌های بزرگ‌تر به کار گرفته می‌شوند. اگر سوال بیشتری دارد، می‌توانید آن‌ها را از مهندسان و کارشناسان مجموعه رادین سیستم تدبیر افق جویا شوید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تماس فوری به بالای صفحه بردن