راه‌اندازی سرور در شرکت

راه‌اندازی سرور در شرکت

راه‌اندازی سرور در شرکت تابع چه مراحلی است؟

در این یادداشت، قرار است تمام آنچه را که نیاز است از کلیات راه‌اندازی سرور به عنوان یکی از مهمترین تجهیزات اکتیو شبکه، در شرکت بدانید، در کنار هم مرور کنیم. واقعیت این است که در یک یادداشت با این حجم از کلمات، امکان تشریح دقیق و جزء به جزء کل این فرآیند پیچیده فراهم نیست.

با این حال تلاش کردیم تا با برجسته ساختن اصلی‌ترین عملکردها و اموری که در مسیر راه‌اندازی سرور در شرکت انجام آن‌ها الزامی است، یک نقشه راه کلی و جامع برای این منظور تدوین کنیم. این راهنما، شما را از میان گام‌ها و مراحل مختلف راه‌اندازی سرور عبور داده و کمک می‌کند تا حتی بدون داشتن سطح بالایی از تخصص یا تجربه در این حوزه، کلیات فرآیند را درک کنید.

پس بدون نگرانی در مورد داشتن یا نداشتن اطلاعات تخصصی کافی، می‌توانید تا انتهای یادداشت با ما همراه باشید. در ادامه با این گام‌ها مواجه می‌شود.

  • انتخاب سخت‌افزار سرور
  • انتخاب سیستم عامل سرور
  • انتخاب مکان و موقعیتی مناسب برای راه‌اندازی سرور
  • تنظیم سرور
  • کارگذاری و راه‌اندازی بخش امنیت سرور

راه‌اندازی سرور در شرکت

فراموش نکنید که راه‌اندازی چنین ساختار پیچیده و چندوجهی، مستلزم همراهی و همکاری یک تیم کامل و قدرتمند است

1) انتخاب سخت‌افزار سرور

سرورها می‌توانند در هر لحظه، به صورت همزمان طیف وسیعی از وظایف را برعهده گرفته و نقش‌های متعددی را ایفا کنند. با این حال توصیه می‌شود که از آن‌ها برای یک یا صرفاً چند وظیفه ویژه یا خاص استفاده شود. این کمک می‌کند تا قدرت آن‌ها در ایفای نقشی که دارند افزایش یافته و در نتیجه کارکردهای مدنظر به نحو احسن انجام شوند.

در همین راستا این کاملاً طبیعی است که از یک سرور صرفاً برای امر خاصی مانند میزبانی از اپلیکیشن کسب‌وکارتان استفاده کنید. بسته به اینکه چه وظیفه یا هدف اصلی را برای راه‌اندازی سرور در شرکت در نظر داشته باشید، قطعات و سخت‌افزاری هم که لازم دارید، کاملاً متفاوت است.

هدف از راه‌اندازی سرور در شرکت و فضای کسب‌وکارها

  • فایل سرور(File Server)
  • سرور دیتابیس
  • وب سرور(Web Server)
  • میل سرور(Mail Server)
  • سرور پرینت (Print Server)
  • سرور دامنه (Domain Server)
  • سرور اپلیکیشن (Application Server)

بدیهی است که با توجه به نوع سروری که برای کسب‌وکار خود نیاز دارید، باید قطعات و سخت‌افزارهای مربوطه را تهیه و در راه‌اندازی سرور به کار بگیرید.

به عنوان مثال در سخت‌افزار مربوط به سرور دیتابیس هاردها نقش پررنگ‌تری دارند اما در مورد سرور دامنه بحث سرعت پردازش و شکل عملکرد رم‌ها نیز از اهمیت قابل توجهی برخوردار هستند.

البته شایان ذکر است که در انتخاب‌های این مرحله از مجموعه مراحل راه‌اندازی سرور یک معیار اثرگذار دیگر نیز وجود دارد. آن هم لزوم انتخاب از بین سه فرم رایج از سرورهاست:

  • سرور تاور(ایستاده)
  • سرور رکمونت (یا به عبارتی رک‌ها)
  • سرور تیغه‌ای(بلید)

این‌ها فرم‌ها و اشکال فیزیکی گوناگونی هستند که در هنگام راه‌اندازی سرور باید بسته به شرایط از میان آن‌ها انتخاب کنید.

عدم تجربه در راه‌اندازی سرور در شرکت

فقدان دانش و تجربه کافی در این امر، می‌تواند هزینه گزافی برای شرکت‌ها و کسب‌وکارها به همراه داشته باشد

2) انتخاب سیستم عامل سرور

سرورها، مانند هر رایانه دیگری، به یک سیستم عامل کاربردی و ویژه برای خود نیاز دارند. این سیستم عامل‌ها نسبت به سیستم عامل‌های عادی و ساده، از قدرت و پیچیدگی بسیار بالاتری برخوردار بوده و در هر لحظه طیف وسیع‌تری از درخواست‌ها و انتظارات کاربران را برآورده می‌سازند.

با در نظر داشتن این موضوع است که در راه‌اندازی سرور به این سیستم عامل‌های خاص نیاز داریم. رایج‌ترین موارد از این سیستم عامل‌ها که در هنگام راه‌اندازی سرور باید از میان آن‌ها انتخاب کرد، به شرح زیر هستند:

  • ویندوز سرور
  • لینوکس اوبونتو(Ubuntu)
  • لینوکس رِد هَت تجاری(Red Hat Enterprise)
  • سنت او.اس.(CentOS)

انتخاب یک سیستم عامل مناسب، یکی از گام‌های بسیار مهم در مسیر راه‌اندازی سرور در شرکت است که تنها با سطح بالایی از تخصص و تجربه امکان‌پذیر خواهد شد. این تصمیم بر توانمندی، ظرفیت‌ها، سرعت و حتی میزان هزینه و طول عمر سرور شما، اثر مستقیمی دارد.

پس بسیار مهم است که این تصمیم در نهایت آگاهی اتخاذ شود. در این گام نیز می‌توانید از مشاوره‌ها و راهنمایی‌های تیم رادین سیستم استفاده کنید. این مجموعه بسته به انتظارات، منابع و بودجه‌ای که در اختیار دارید، بهترین گزینه‌های ممکن را به شما پیشنهاد می‌کنند.

انتخاب سیستم عامل در راه اندازی سرور شرکت

انتخاب سیستم عامل، یکی از مهم‌ترین گام‌ها در راه‌اندازی سرور است که باید با سنجش جوانب مختلفی انجام شود

3) انتخاب مکان و موقعیتی مناسب برای راه‌اندازی سرور

گام بعدی در راه‌اندازی سرور در شرکت، بیشتر مربوط به بخش فیزیکی و ملموس کار است. در این مرحله باید فضای فیزیکی و موقعیت قرارگیری سرور را تعیین کنید.

از نظر فنی و تخصصی، ایده‌آل‌ترین حالت این است که یک اتاق مجزا و ویژه برای سرور خود داشته باشید؛ همان اتاق سرور یا (Server Room). حتی اگر سرورهای ایستاده(تاور) کوچک و کم‌حجم نیز استفاده می‌کنید، باز هم بهتر است اولویت با ایجاد یک فضا و اتاق مجزا باشد. زیرا این امر مزایای بسیار متعددی دارد. از جمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • افزایش ضریب امنیت فیزیکی سرور از طریق کنترل کامل بر دسترسی کارکنان به خود سخت‌افزار
  • امکان ایجاد تهویه مناسب و مجزا به منظور افزایش بازدهی و طول عمر سرورها
  • امکان ایجاد زیرساخت‌های محافظتی کارآمد؛ از جمله ساختارهای هوشمند اطفای حریق
  • سهولت بیشتر در فراهم ساختن زیرساخت برق پشتیبانی و (UPS)
  • با استفاده از عایق‌های صوتی می‌توان هر گونه تبادل صدا از سرور به محیط کسب‌وکار را سد کرده و از این طریق امکان آلودگی صوتی و مزاحمت سرور برای فضای کار را از بین برد.

با در نظر داشتن این موارد که تنهای برخی از مزایای داشتن اتاق سرور مجزا هستند، پیشنهاد می‌کنیم حتماً توجه ویژه‌ای به این موضوع داشته باشید. یا در صورت ناتوانی در اختصاص این فضا، حتماً مشاوره‌ها و هماهنگی‌های لازم را از تیم متخصصی مانند رادین سیستم دریافت کنید.

مکان مناسب راه اندازی سرور

شرکت‌های عظیم‌الجثه، اتاق‌هایی با مساحت اعجاب‌انگیز را به نگهداری از سرورهای خود اختصاص می‌دهند

بیشتر بخوانید: صفر تا صد نگهداری سرور های ‏کامپیوتری

4) تنظیم یا راه‌اندازی سرور

از این کار گاهاً تحت عنوان کانفیگ نیز یاد می‌شود. کانفیگ مخفف عبارت (Configure) یا همان پیکربندی و تنظیم کردن است. در این مرحله از راه‌اندازی سرور، کارهای گوناگونی انجام می‌شود که همه آن‌ها در دایره امور تخصصی مربوط به مهندسان (IT)، مهندسان رایانه و کارشناسان متخصص در امور سرور قرار می‌گیرد. لذا ارائه توضیح یا توصیف زیادی در این بخش ممکن نیست.

فقط به عنوان یک امر کلی و به جهت آشنایی ابتدایی باید بدانید که در این مرحله پس از جایگیری کامل تمام قطعات و اجزا، سیستم عامل نصب می‌شود. پس از آن قطعات و بخش‌های مختلف از طریق درایورها و نرم‌افزارهای جانبی به سیستم عامل معرفی می‌شوند.

در نهایت تنظیمات مناسب بر روی بخش‌های مختلف سیستم عامل اعمال شده و در نهایت بسته به ترجیحات کاربر، تنظیمات ویژه مربوط به دسترسی‌ها و کارکردهای ویژه اعمال می‌شوند. این یک گام بسیار وقت‌گیر، پیچیده و حیاتی در عملکرد سرور است که در عمل تمام مراحل راه‌اندازی سرور در شرکت، با این مرحله معنا پیدا می‌کند.

امنیت در استفاده از سرورهاست

امنیت بخش لاینفک و حیاتی در استفاده از سرورهاست

5) کارگذاری و راه‌اندازی بخش امنیت سرور

در راه‌اندازی سرور، باید بدانید که عملاً در حال ایجاد قلب و هسته اصلی ساختار انفورماتیک و زیرساخت‌های نرم‌افزاری شرکت خود هستید. با این وجود بسیار طبیعی است که با دقت و حساسیت بالایی آن را از دسترسی بدافزارها، جاسوسان، هکرها و انواع و اقسام برنامه‌های مخرب یا دسترسی‌های ناخواسته، دور نگه دارید.

در این گام از فرآیند راه‌اندازی سرور در شرکت، دقیقاً به این دغدغه و نگرانی پاسخ داده می‌شود. راهکارها، عملگرها، نرم‌افزارها و بعضاً سخت‌افزارهای امنیتی که به مانند یک دیوار به دور فضای امن سرور شما کشیده می‌شوند، در این مرحله راه‌اندازی خواهند شد.

نیازی به توضیح نیست که در این مرحله سخت و بسیار حیاتی نیز، می‌توانید بر روی کارشناسان رادین سیستم حساب ویژه‌ای باز کنید. برای این منظور کافیست تا به طور مستقیم با ما در ارتباط باشید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تماس فوری به بالای صفحه بردن