آشنایی با وظایف کارشناس شبکه‌های کامپیوتری

وظایف کارشناس شبکه‌های کامپیوتری

اگر به دنبال آشنایی با وظایف کارشناس شبکه‌های کامپیوتری، هستید باید گفت که مسیر سختی در پیش دارید! واقعیت این است که به موازات توسعه تکنولوژی بسیار پیچیده و جذاب شبکه‌های کامپیوتری، دایره وظایف، تخصص‌ها و مهارت‌های این عنوان شغلی نیز وسیع است. به هر حال فردی که قرار است در نقش راهنمای ما در دنیای پیچیده شبکه و انتقال داده و اطلاعات ظاهر شود، وظایف سخت و پیچیده‌ای هم دارد.

با این وجود طبیعی است که نتوانیم تمام وظایف کارشناس شبکه‌های کامپیوتری را در قالب یک یادداشت به شما ارائه کنیم. اما خبر خوب این است که در این یادداشت قصد داریم صرفاً بر اصلی‌ترین وظایف این متخصصان تمرکز شود. پس با ما همراه باشید تا 4 وظیفه اصلی کارشناسان توانمند تیم رادین سیستم را در کنار هم مرور کنیم.

تخصص کارشناس شبکه‌های کامپیوتری!

1) بهره‌مندی از تخصص و شناخت نسبت به شبکه‌های کامپیوتری!

پیش از هر چیز و در اولین گام بررسی وظایف کارشناسان شبکه‌های کامپیوتری، باید به دانش و شناخت لازم برای این حوزه پرداخت. اولین بخش و شاید حتی مهم‌ترین بخش از وظایف چنین کارشناسی، درک ساختار، الزامات و مختصات یک شبکه کامپیوتری است. به زبانی تخصصی‌تر، کارشناسان شبکه باید یک دید ماکروسکوپیک یا کلی نسبت به ساختار شبکه داشته باشند. از سوی دیگر لازم است که بتوانند نیازمندی‌های یک سازمان یا یک ساختار اداری را به زبان تخصصی دنیای شبکه ترجمه کنند. یک مشتری و یک کارفرمای عادی، به طور قطع نمی‌داند که برای نیازمندی خود به چه قطعات و چه شبکه‌ای نیاز دارد. اما کارشناس شبکه با دانش و تخصصی که در مورد شبکه دارد، نیازمندی کارفرما را به زبان تخصصی این حوزه ترجمه می‌کند. در نتیجه این موضوع است که شناخت و دانش کارشناس به کارفرما در تصمیم‌گیری برای جزئیات ساختار شبکه کمک می‌کند.

عیب یابی - وظایف کارشناسان شبکه‌های کامپیوتری

یکی از وظایف کارشناسان شبکه‌های کامپیوتری، عیب‌یابی و رفع ایرادات فیزیکی موجود است!

2) پایش و مانیتورینگ مداوم شبکه

وظیفه بعدی که از کارشناسان شبکه‌های کامپیوتری انتظار می‌رود بحث پایش یا همان (Monitoring) شبکه است. در این بخش از وظایف، شخص کارشناس وظیفه دارد تا به صورت مداوم وضعیت شبکه را زیر نظر داشته باشد. به این نحو که متریک‌ها، معیارها و شاخص‌های ارزیابی کیفیت عملکرد شبکه را در مورد آن بررسی کند. یک کارشناس خبره و کاربلد آگاهی دارد که باید در چه مقاطعی و تحت چه شرایطی شبکه را مورد سنجش و ارزیابی قرار داد.

اگر این مورد از وظایف کارشناس شبکه‌های کامپیوتری به درستی انجام نشود، بدون تردید تبعات منفی متعددی به همراه دارد. تشخیص غلط و اشتباه در ارزیابی، چه اشتباهاً به سمت مثبتی باشد و چه به صورت اشتباه قابلیت‌های شبکه را کمتر نشان دهد، قطعاً مشکل‌ساز خواهد شد. زیرا به هر حال این کارشناس شبکه است که پیشنهادات لازم را جهت توسعه، بهبود یا اصلاح شبکه ارائه می‌کند!

3) عیب‌یابی و رفع نواقص موجود در شبکه کامپیوتری

یکی دیگر از وظایف کارشناس شبکه‌های کامپیوتری که بیش از سایرین خودنمایی می‌کند، عیب‌یابی و رفع نواقص موجود است. بسیاری افراد احتمالاً تا وقتی که مشکل یا عیبی در شبکه ایجاد نشود به سراغ کارشناسان شبکه نمی‌آیند. زیرا با وجود ایجاد اختلال و خرابی است که کاربران به حضور یک کارشناس جهت رفع ایراد نیاز پیدا می‌کنند.

بیشتر بخوانید: رایج‌ترین مشکلات شبکه‌های ‏کامپیوتری

به همین خاطر است که اغلب افراد تصور می‌کنند که عیب‌یابی و رفع اختلال مهم‌ترین و شاید حتی تنها وظیفه یک کارشناس شبکه است! هرچند این دیدگاه به هیچ عنوان درست نیست اما به هر حال بخش مهمی از این کار به عیب‌یابی مربوط است. کارشناس توانمند باید مهارت قابل قبولی در شناسایی ریشه مشکلات داشته باشد و تنها از این طریق است که می‌تواند به نحو احسن در یک پروژه ایفای نقش کند.

کارشناس شبکه کارآزموده و حرفه‌ای

یک کارشناس کارآزموده و حرفه‌ای در تمام بخش‌ها فعال و موفق ظاهر می‌شود!

4) طراحی، اجرا و توسعه شبکه

فراموش نکنیم که از اساس مسیر ایجاد یک شبکه کامپیوتری، با کارشناسان شبکه آغاز می‌شود. پس از همان نقطه اول آغاز چنین پروژه‌ای، حضور کارشناس الزامی و به عبارتی دقیق‌تر حیاتی است! زیرا از اساس بدون مشارکت یک کارشناس پلان کلی و ساختار شبکه قابل ترسیم و پیش‌بینی نیست. پس یکی از اصلی‌ترین وظایف کارشناس شبکه‌های کامپیوتری طراحی زیرساخت‌ها و چارچوب شبکه است. درست مانند یک مهندس معمار یا طراح صنعتی، کارشناس شبکه نیز با درک نیازمندی‌های کارفرما، ایده و طرح کلی شبکه را ارائه می‌کند.

از سوی دیگر این ایده لازم است که به واقعیت تبدیل شود! کارشناسان در این بخش نقشی فعال و محوری دارند. به نحوی که تمام جزئیات نحوه اجرای نقشه پایه(مادر) را در اختیار پیمانکاران و مجریان قرار می‌دهند. همین نقش و وظیفه در مواردی که کارفرما به توسعه شبکه نیاز داشته باشد، اهمیت می‌یابد. فراموش نکنیم که توسعه یک شبکه تنها در برخی موارد با ایجاد یک شبکه و زیرساخت جدید تفاوت دارد.

وظیفه کارشناس شبکه‌ رادین سیستم

به یاری کارشناس شبکه‌های کامپیوتری نیاز دارید؟ رادین سیستم اینجاست!

هسته اصلی و هویت محوری تیم تخصصی رادین سیستم بر مبنای برترین کارشناسان شبکه‌های کامپیوتری شکل گرفته است. این مجموعه با وجود همراهی و همکاری کارشناسانی متعهد، مجرب و متخصص، برای همراهی و همیاری کاربران و مشتریان آمادگی کاملی دارد. به منظور دریافت مشاوره رایگان و آشنایی با خدمات رادین سیستم می‌توانید از اطلاعات تماس مندرج در این صفحه استفاده کنید.

بخش پشتیبانی شبکه و ارتباط با مشتری در اسرع وقت با شما در ارتباط خواهد بود. پس از دریافت اطلاعات مشتریان و انجام بررسی‌های لازم، در کمترین زمان ارتباط آن‌ها با کارشناسان مجموعه برقرار خواهد شد. پس از این است که می‌توانید با خیالی راحت و آسوده از داشتن شبکه‌ای سریع، کارآمد و امن لذت ببرید! سفر به دنیای شلوغ و متلاطم شبکه‌های کامپیوتری در همراهی با رادین سیستم، تجربه‌ای لذتبخش، ساده و سریع خواهد بود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تماس فوری به بالای صفحه بردن