ملزومات اتاق سرور کدام‌ها هستند؟

ملزومات اتاق سرور

آشنایی با ملزومات اتاق سرور از آن جهت اهمیت دارد که این اتاق در اصل میزبان مهم‌ترین بخش از تجهیزات شبکه کامپیوتری است. اگر سرور را مغز شبکه کامپیوتری بدانیم، احتمالاً اتاق سرور در نقش جمجمه سر ظاهر شود. زیرا دقیقاً در حال محافظت از مغز متفکر شبکه کامپیوتری است.

سوای اینکه علت اهمیت آشنایی با ملزومات اتاق سرور چیست و چرا قصد شناخت آن را دارید، می‌توانید در این یادداشت اطلاعات کاملی پیدا کنید. بدون درگیر شدن با مباحث تخصصی بسیار پیچیده، قصد داریم مروری بر این ملزومات داشته باشیم. پس بدون نگرانی در مورد اصطلاحات و اسامی پیچیده، می‌توانید تا انتها با ما همراه باشید.

بیشتر بخوانید: راه‌اندازی سرور در شرکت

1) امنیت فیزیکی و دسترسی کنترل‌شده به اتاق سرور

اولین دسته از ملزومات اتاق سرور، حول محور امنیت فیزیکی این اتاق بسیار مهم و حیاتی تعریف می‌شود. واقعیت این است که سرور مغز متفکر یک شبکه کامپیوتری و تمام ارزش شبکه کامپیوتری به آن وابسته است. از طرف دیگر در هر سازمان، اداره، شرکت یا مؤسسه‌ای، شبکه کامپیوتری حامل و ذخیره‌کننده مهم‌ترین اطلاعات و فایل‌هاست. پس طبیعی است که حساسیت در مورد امنیت فیزیکی سرور بالا باشد!

از اساس شاید بتوان گفت یکی از کاربردها و اهداف ایجاد فضایی مجزا تحت عنوان اتاق سرور، محدود کردن دسترسی سایرین به بخش‌های فیزیکی آن است. نه‌فقط با اهداف خرابکارانه و دزدی، بلکه رفت‌وآمد بدون کنترل کارمندان به این اتاق ریسک وقوع اتفاقات را افزایش می‌دهد.

2) مانیتورینگ و پایش وضعیت اتاق سرور

دسته بعدی ملزومات اتاق سرور، ساختارهای مرتبط با مانیتورینگ و پایش وضعیت فضای داخلی آن هستند. عوامل محیطی نیز می‌توانند هم در کوتاه‌مدت و هم در بلندمدت سلامت اجزای سرور را تهدید کنند. در همین راستا لازم است که به طور مداوم تمام جزئیات و شرایط محیطی مورد پایش و بررسی قرار گیرند. این مجموعه از ملزومات اتاق سرور را می‌توان در چند مورد مختلف معرفی کرد.

  • ابزار پایش دما و سیستم تهویه مطبوع اختصاصی به منظور تعیین دقیق دمای اتاق
  • ابزار پایش سطح رطوبت
  • ابزار و ادوات آشکارساز خیسی به منظور شناسایی هر گونه نشت و نفوذ آب به محیط
  • ابزار و ادوات پایش سطح اکسیژن هوای اتاق
  • دوربین‌های مداربسته در تعداد و زاویه مناسب به منظور داشتن دید کامل نسبت به تمام نقاط و بخش‌ها

تهویه اتاق سرور

تهویه یکی از مهم‌ترین ملزومات اتاق سرور و بخش جدایی‌ناپذیر آن است!

3) تهویه و ساختارهای بهبود گردش هوا در اتاق سرور

تهویه و خنک‌سازی فضای اطراف سرور اهمیت بسیار بالایی دارد. سیستم کار قطعات و اجزای سرور به گونه‌ای است که در حین فعالیت و پردازش حرارت قابل توجهی تولید می‌کنند. این یعنی باید به طور مداوم تحت سرمایش باشند تا از افزایش دمای بیش از حد و ناگهانی در امان بمانند.

وگرنه در غیر این صورت شانس آسیب دیدن قطعات بسیار بالاست. پس باید سیستمی مجزا و با قابلیت مناسب، به تهویه و گردش هوای اتاق سرور اختصاص داده شود. ممکن است با این پرسش مواجه شوید که دمای مناسب اتاق سرور چند درجه است؟ در پاسخ باید گفت دمای مناسب، بسته به شرایط، بین 10 تا 21 درجه سانتی‌گراد است. در مورد گردش هوا نیز لازم است متخصصان و کارشناسان مرتبط با این حوزه تمام اجزای داغ و پرحرارت سرور را تحت پوشش قرار دهند.

بیشتر بخوانید: صفر تا صد نگهداری سرور های ‏کامپیوتری

4) سیستم اطفای حریق ایمن، سریع و مناسب

مدل‌های سنتی سیستم اطفای حریق که متکی به پاشش و پخش آب هستند، قطعاً برای خاموش کردن آتش‌سوزی اتاق سرور مناسب نیستند! بدیهی است که این سیستم‌های سنتی با پاشش آب بر روی اجزای سرور آن را به‌کلی نابود می‌کنند! به همین خاطر استفاده از یک سیستم اطفای حریق مدرن و در عین حال ایمن و سریع الزامی است. این سیستم باید متکی به سنسورهای تشخیص دما، دود و کاهش سطح اکسیژن باشد. تا در شناسایی حریق بهترین و سریع‌ترین عملکرد ممکن را داشته باشد.

مدیریت و نظم‌بخشی اتاق سرور

مدیریت و نظم‌بخشی به سیم‌ها و کابل‌های حاضر در فضای اتاق بسیار مهم است

5) ساختارها و سیستم‌های مدیریت کابل و سیم اتاق سرور

در حالت عادی شاید صدها، و بعضاً هزاران سیم و کابل در یک اتاق سرور به چشم بخورد. مدیریت و نظم‌بخشی به این حجم از سیم و کابل قطعاً الزامی است. زیرا در غیر این صورت به طور قطع عیب‌یابی یا تلاش برای توسعه آن در آینده به کاری کابوس‌وار تبدیل خواهد شد.

به‌علاوه سیم‌ها و کابل‌ها، در برابر شرایط محیطی نیز آسیب‌پذیری بالاتری خواهند داشت. با در نظر داشتن این مسائل، باید از تجهیزات مناسب، از جمله داکت‌ها و کانال‌کشی صحیح، این سیم‌ها و کابل‌ها مدیریت شوند.

6) رک‌های جایگیری تجهیزات سرور و زیرساخت‌های فنی

فراموش نکنیم که از اساس این فضا به منظور و چرا تجهیز می‌شود! خود سرور و تجهیزات مرتبط به ساختار فیزیکی آن نیز باید در نقاط مناسبی از اتاق نصب شوند. رک‌ها و تجهیزات فیزیکی سرورها بسته به سایز و شکلی که دارند باید به‌خوبی نصب و در جای خود ثابت شوند.

فراموش نکنیم که این بخش از ملزومات اتاق سرور باید در تناسب با سایر بخش‌ها تعیین و نصب شوند. هرچند این نکته در مورد تمام ملزومات اتاق سرور صادق است اما جایگیری رک‌ها و تجهیزات ذخیره‌سازی و پردازش، بسیار مهم‌تر است.

مساحت اتاق سرور

برخی از اتاق‌های سرور مساحت اعجاب‌انگیزی داشته و میزبان اطلاعاتی با ارزش مالی شگفت‌انگیز هستند

7) سیستم توزیع برق و ساختار برق اضطراری

پریزهای عادی و شبکه‌های ساده توزیع برق انتخاب خوبی برای برق‌رسانی به اتاق سرور و ملزومات مهم آن نیستند. این سیستم‌های ساده و خانگی به طور مداوم در معرض نوسان برق هستند و در برابر آن مقاومت کافی ندارند. این یعنی هم ممکن است خودشان طعمه حریق و خرابی شوند و هم باعث آسیب به تجهیزات و ملزومات اتاق سرور شوند.

به‌علاوه سرور و اجزای حیاتی آن، گاهاً باید به صورت مداوم و بدون وقفه روشن باشند. در این صورت نیز بدیهتاً به نصب سیستم برق اضطراری و پشتیبان نیاز دارید. با این اوصاف یو.پی.اس‌ها و سیستم برق پشتیبان(اضطراری) نیز یکی دیگر از ملزومات اتاق سرور محسوب می‌شوند.

برای نصب و راه‌اندازی ملزومات اتاق سرور به کمک احتیاج دارید؟

یک اتاق سرور کامل و مناسب، به طور قطع علاوه بر موارد فوق نیازمند تجهیزات و جزئیات بیشتری نیز خواهد بود. این در حالی است که حتی نصب و بهره‌برداری از تجهیزات و موارد فوق نیز خود مستلزم سطح بالایی از تخصص و مهارت است.

پس اگر قصد دارید سرورهای اداره یا شرکت خود را مطابق لیست فوق راه‌اندازی کنید، بدون تردید به همراهی و مشاوره کارشناسان نیاز دارید. ما برای این منظور کارشناسان تیم رادین سیستم را به شما پیشنهاد می‌کنیم. برای کسب اطلاع بیشتر می‌توانید از اطلاعات این صفحه استفاده کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تماس فوری به بالای صفحه بردن