کاربرد (‏WPS‏) مودم:یک آپشن ‏رایج اما کمتر استفاده‌شده!‏

کاربرد (‏WPS‏) مودم

کاربرد (WPS) مودم

اگر مودم شما از قابلیت (WPS) پشتیبانی کند، احتمالاً در اولین بررسی آن از نزدیک از خود پرسیده‌اید که این کلید (WPS) مودم چیست؟ به چه منظور تعبیه شده و چه کاربردی دارد؟ اصلاً چرا باید کلیدی مجزا و ویژه با این عنوان بر روی مودم من موجود باشد؟

این‌ها پرسش‌هایی است که پس از مشاهده کلید (WPS) مودم، ذهن هر مخاطبی را به خود درگیر می‌کند. اگر شما نیز همچنان برای این پرسش‌های پاسخی ندارید، پیشنهاد می‌کنیم در این یادداشت تا انتها با ما همراه باشید. در ادامه به این پرسش که کاربرد (WPS) مودم چیست به طور کامل و شفاف پاسخ می‌دهیم. پس از مطالعه این متن ممکن است خود شما نیز به یکی از کاربران قابلیت (WPS) مودم تبدیل شوید!

(WPS) مودم چیست؟

شاید اولین گام در مسیر درک کاربرد این قابلیت، مواجه شدن با این پرسش باشد که اساساً (WPS) مودم چیست؟ (WPS) یک سرواژه اختصاری است که از حروف ابتدایی عبارت (Wi-Fi Protected System) تشکیل می‌شود. معنی این عبارت، سیستم حفاظت‌شده وای‌فای است. سوای معنی تحت‌اللفظی که این عبارت دارد، به یک راهکار ساده برای ایجاد امنیت برای شبکه وای‌فای اشاره می‌کند.

در اصل می‌توان گفت روشی است برای ایجاد یک تونل امن بین مودم یا روتر و دیوایسی که قصد متصل کردن آن را دارید. در شرایط نرمال برای اتصال تلفن همراه خود به یک مودم باید رمز وای‌فای را وارد کنید.

بیشتر بخوانید: ‏Router‏ چیست؟ از کاربرد آن تا تفاوتی که با مودم دارد! (به زبان ساده)‏

اما در این روش خبری از وارد کردن رمز نیست. مودم‌هایی که دارای قابلیت (WPS) هستند، بدون نیاز به وارد کردن رمز از سوی دیوایس مهمان، امکان اتصال آن را فراهم می‌کنند! با این وجود پرسشی که مطرح می‌شود این است که اگر نیازی به وارد کردن رمز نیست، پس چگونه امنیت اتصال به وای‌فای تضمین می‌شود؟

کاربرد کلید (WPS) مودم

بهتر است پیش از دانستن اینکه کاربرد کلید (WPS) مودم چیست، از فشردن آن خودداری کنید.

اساس کار این قابلیت چیست؟

قابلیت (WPS) در اصل به شکل یک کلید کوچک بر روی مودم در دسترس است. کاربر با فشردن این کلید کوچک حالت (WPS) مودم خود را فعال می‌کند. حال در مدت زمان فعال بودن این قابلیت، قادر است دیوایس خود را بدون وارد کردن رمز، از طریق وای‌فای به مودم متصل کند. صرفاً تا زمانی که قابلیت (WPS) فعال باشد(مدت‌زمان کوتاهی)، اولین دیوایس درخواست‌دهنده امکان اتصال به وای‌فای مودم را پیدا می‌کند.

به زبانی ساده‌تر، به محض فشردن کلید (WPS) مودم لایه امنیتی وای‌فای را برداشته و یک دیوایس بدون نیاز به رمز امکان اتصال می‌یابد. بدیهی است که این قابلیت فعال نخواهد شد، مگر اینکه شخص به شکل فیزیکی به کلید (WPS) روی مودم دسترسی داشته باشد. از ریشه فلسفه وجودی این تکنولوژی این است که کاربر اصلی با وجود دسترسی فیزیکی به مودم نیازی به وارد کردن رمز نداشته باشد.

اساس کار ‏مودم

این کلید بسته به مدل مودم در جاهای مختلفی قرار می‌گیرد اما همواره با استفاده از حروف و نمادها قابل شناسایی است.

مخاطرات استفاده از کلید (WPS)

اما در عین حال توضیحات فوق در مورد (WPS)، از حیث امنیتی یک هشدار مهم را گوشزد می‌کنند. در صورت فعال بودن قابلیت (WPS) بر روی مودم شما، هر شخصی با داشتن دسترسی به آن کلید فیزیکی روی مودم، قادر به متصل ساختن دیوایس خود است. پس باید مودم‌هایی که این قابلیت را به صورت فعال دارند، از دسترس سایرین و افراد ناشناس دور بمانند.

در عین حال نباید از ذکر یک نکته در مورد (WPS) غافل شد. همانطور که گفته شد پس از فشردن کلید (WPS) اولین دیوایسی که وای‌فای را یافته و اطلاعات آن را وارد کند، بدون نیاز به رمز متصل خواهد شد. این فرآیند تا زمانی که اولین دیوایس متصل شود ادامه خواهد یافت.

مخاطرات کلید (‏WPS‏)‏

پس از فشردن این کلید، مودم شما معمولاً به مدت 2 دقیقه در برابر مخاطرات امنیتی حساس است.

البته یک سقف زمانی خاص نیز دارد. اگر تا 2 دقیقه هیچ دیوایس به آن متصل نشود، امکان اتصال بدون رمز، به قوت خود باقی خواهد بود. پس اگر احیاناً دیوایس شما به هر علتی وای‌فای وصل نشود، تا مدت 2 دقیقه مودم شما از لحاظ امنیتی آسیب‌پذیر خواهد بود. از سوی دیگر مکانیسم عملکرد بسیاری از مودم‌ها نیز به گونه‌ای است که حتی پس از اتصال یک دیوایس، باز هم این زمان 2 دقیقه‌ای به قوت خود باقی است. یعنی می‌توان در فاصله دو دقیقه از فشردن کلید

 در چه صورت بهتر است از قابلیت (WPS) مودم استفاده کنیم؟

واقعیت این است که امروزه نیازهای کاربران حوزه تکنولوژی بسیار منعطف و گوناگون است. به همین خاطر شاید پاسخ به این پرسش که کاربرد صحیح (WPS) مودم چیست و در چه مواقعی باید استفاده شود، چندان ساده نباشد. با این وجود ترجیح می‌دهیم که قضاوت در این مورد را با ذکر نکات مثبت و منفی این تکنولوژی به خود شما واگذار کنیم.

بسته به موقعیت، نوع دسترسی و نیازمندی‌هایی که دارید، می‌توانید با وجود این نکات مثبت و منفی قضاوت کنید. در این صورت می‌توانید قطعاً تصمیمات دقیق و بهتری را برای استفاده از (WPS) و فعال بودن آن بر روی مودم‌تان اتخاذ کنید.

نکات مثبت

  • استفاده از آن ساده است: بدون نیاز به وارد کردن رمز و درگیر شدن با فرآیند تایپ کردن آن می‌توان به مودم متصل شد. پس در مواردی که در تعداد بالا به متصل کردن دیوایس‌ها نیاز دارید، این سهولت یک مزیت است.
  • استفاده از آن سریع است: در کنار سادگی، اتصال به مودم با کلید (WPS) سریع هم خواهد بود. به هر در هنگام اتصال نیازی نیست زمان خود را برای وارد کردن رمز تلف کنید. مخصوصاً اگر بخواهید چندین دیوایس را متصل کنید. تکرار و وارد کردن مکرر رمز برای چندین دیوایس اصلاً خوشایند نیست.

نکات منفی

  • سطح امنیت آن قابل اعتماد نیست: می‌توان گفت فعال بودن قابلیت (WPS) مودم، تا حدی سطح امنیتی دستگاه شما را کاهش می‌دهد! برخی از حملات هکری که تحت عنوان “حمله جستجوی فراگیر” یا (Brute-Force Attacks) شناخته می‌شوند، به طور خاص بر این قابلیت تمرکز می‌کنند. این دسته حملات در صورت فعال بودن این قابلیت، از آن به عنوان یک نقطه ضعف به سود خود استفاده می‌کنند.
  • هرچند در حالت عادی و در کاربری خانگی، بعید است طعمه چنین حملاتی شوید!
  • هر کاربری با دسترسی فیزیکی قادر به اتصال است: نکته دیگری که باید در نظر داشت همین موضوع است. با وجود قابلیت (WPS) مودم، هر کاربری که به خود دستگاه مودم دسترسی داشته باشد، قادر به فعال کردن آن خواهد بود. و این بدان معنی است که او نیز بدون داشتن رمز ورود وای‌فای می‌تواند به آن متصل شود. البته به شرط داشتن دسترسی فیزیکی به خود مودم!

در صورتی که نیاز به دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص تجهیزات شبکه و دریافت لیست قیمت تجهیزات را دارید، با کارشناسان فروش تجهیزات شبکه رادین سیستم در ارتباط بوده و سوالات خود را بپرسید. تلفن تماس: ۰۲۱-۴۵۸۸۵

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تماس فوری به بالای صفحه بردن