بررسی انواع سوئیچ های سیسکو

بررسی انواع سوئیچ های سیسکو

برای اینکه در محیط یک شبکه بتوانید تجهیزات مختلف را بهم متصل کنید یا آنها را به شیوه ای درست و اصولی مدیریت کنید، باید از ابزارها و تجهیزات شبکه ای به نام سوییچ استفاده کنید. شرکت های بزرگی در دنیا همانند سیسکو درحال تولید انواع مختلفی از سوییچ های سیمی و بی سیم هستند و در این مقاله به بررسی انواع سوئیچ های سیسکو خواهیم پرداخت.

سوییچ چیست؟

در اصل سوییچ ها به تجهیزات اکتیو شبکه گفته می شوند که این امکان را به شما می دهند تا بتوانید اتصال بین Node ها را به درستی برقرار کنید یا بتوانید تجهیزات شبکه را به صورت کامل مدیریت کنید. سوییچ ها از نظر طراحی شباهت زیادی به هاب دارند، اما از نظر کاربرد در سطح پیشرفته تری قرار دارند.

این تجهیزات بیشتر در مدل شبکه ای OSI طراحی شده اند و در لایه دوم یا همان لایه Data Link کار می کنند. بیشتر سوییچ هایی که توسط شرکت سیسکو یا برندهای دیگر ساخته می شوند به کمک اترنت در محیط شبکه استفاده می شوند، اما در این بین سوییچ هایی نیز وجود دارند که به صورت ماژول نرم افزار و کاملا مجازی کاربرد دارند.

سوئیچ شبکه سیسکو

با بررسی انواع سوئیچ های سیسکو شما انواع مختلفی از سوییچ های سه لایه را نیز مشاهده می کنید.

نحوه ارسال اطلاعات در سوئیچ ها

اطلاعات در محیط یک شبکه به صورت بسته ها و داده ها جا به جا می شوند و هر بسته شامل اطلاعات زیادی مانند مبدا، مقصد، روش رمزنگاری و سایر موارد می باشد.

حال برای اینکه بسته ها را بتوانید به راحتی به یک سیستم دیگر در شبکه منتقل کنید، سوییچ ها به کمک مک آدرس، می توانند مبدا و مقصد بسته ها را تشخیص دهند و بسته را به همان پورت ارسال می کنند. همان طور که می دانید مک آدرس در اصل یک آدرس منحصر به فرد در شبکه است، پس سوییچ ها می توانند با داشتن مک آدرس مقصد، اطلاعات موردنظر را در محیط شبکه منتقل کنند.

جدول مک آدرس ها در سوییچ

در سوییچ ها روش های مختلفی برای ارسال و انتقال بسته ها وجود دارد، اما در تمام این تجهیزات از جدول مک آدرس استفاده می شود. برای ساخته شدن این جدول، ابتدا سوییچ بسته هایی که در حال ارسال هستند را بررسی می کند و سپس با بررسی کردن آدرس های مبدا در صورتی که آن آدرس در جدول وجود نداشته باشد، آن را اضافه می کند.

با این روش یک سوییچ بهترین مسیر برای رسیدن به یک نود را در شبکه تحت نظر دارد و همیشه از این جدل برای شناسایی دستگاه های قدیمی یا جدید استفاده می کند.

سوییچ های سیسکو

انواع سوییچ سیسکو

در حوزه شبکه محصولات شرکت سیسکو تنوع بسیار زیادی دارند و این شرکت همیشه در تلاش بوده تا با خلق کردن انواع مختلفی از سوییچ ها تجهیزات خود را در این بخش گسترده تر کند.

بیشتر بخوانید: بهترین سوئیچ شبکه 

سوییچ هایی با پیکربندی ثابت

این سویچ ها که fixed configuration switcges نام دارند، در اصل به عنوان پرطرفداران ترین محصولات شرکت سیسکو شناخته می شوند. در اصل یک سوییچ fixed دارای پورت های ثابتی است و از آنها می توان در حالت های مختلف استفاده کرد.

سوییچ های ماژولار

سوییچ های ماژولار

با بررسی انواع سوئیچ های سیسکو به سراغ سوییچ های ماژولار خواهیم رفت. این سوییچ ها به راحتی می توانند در یک شبکه بسته به بزرگی آن، از نظر تعداد تغییر کنند و با نصب کردن ماژول در محیط یک شبکه بهتر عمل کنند. این سوییچ ها به نسبت مدل های ثابت بسیار گران تر هستند و برای مراکز و دیتاسنترها قابل استفاده هستند.

سوییچ های مدیریتی سیسکو

در اصل از نظر دسته بندی، سیسکو سوییچ های خود را به دو دسته مهم تقسیم کرده است. سوییچ های غیرمدیریتی به شما این امکان را می دهند تا در صورت نیاز بتوانید با وصل کردن آنها به برق و بدون نیاز به تنظیم کردن اضافه از آنها در محیط شبکه خود استفاده کنید.

در محیط های کوچک با بررسی انواع سوئیچ های سیسکو می توانید یک سوییچ مناسب غیر مدیریتی خریداری کنید، زیرا این سوییچ ها ارزان تر و نصبی ساده تر دارند.

اما سوییچ های مدیریتی کمی پیچیده تر هستند و برای استفاده در محیط های بزرگ استفاده می شوند. این سوییچ ها می توانند با بررسی محیط و ایجاد یک مسیر مناسب برای انتقال بسته ها، تبادلات یک شبکه را به خوبی کنترل کنند و از ایجاد شدن سربرها و بسته های از دست رفته جلوگیری کنند.

در مقاله بررسی انواع سوئیچ های سیسکو، یک روش دیگر نیز برای  دسته بندی محصولات این شرکت وجود دارد. در اصل روش های زیادی برای دسته بندی سوییچ های شرکت سیسکو وجود دارد و این تجهیزات را می توان براساس حافظه و نوع آن نیز دسته بندی کرد.

معرفی برخی از محصولات سوییچینگ سیسکو

در بین محصولات مختلفی که شرکت سیسکو روانه بازار کرده است، برخی از محصولات این شرکت از محبوبیت خاصی برخوردار هستند و با اینکه ساله ها از زمان عرضه آنها گذشته است، بازهم  فروش خوبی دارند.

سوییچ ‏WS-C2960-24PC-L

سوییچ WS-C2960-24PC-L

این محصول برای اولین بار در سال 2014 عرضه شد و به عنوان یکی از پرکاربردترین سوییچ های موجود در دنیا شناخته می شود. این سوییچ ها از قابلیت انتقال ویدیو، صدا و امنیت پشتیبانی می کند و حتی از قابلیت هایی چون Cisco TrustSec نیز در آنها استفاده شده است.

این محصول به صورت 24 پورت ساخته شده است و امکان تنظیم سیستم احراز هویت، کنترل و قابلیت دسترسی به Security Policy Administration را نیز به شما می دهد.

سوییچ WS-C2960-48TT-L

سوییچ WS-C2960-48TT-L

این محصول به صورت 48 پورت عرضه شده است و دارای دو پورت آپلینک نیز است. از مهم ترین ویژگی های این مدل می توان به دسترسی ساده به تنظیمات، ارزش بالای خرید و امنیت و کارایی آسان آن اشاره کرد که سبب شده در موسساتی که امکان استفاده از سوییچ های ثابت وجود دارد بسیار مورد استفاده قرار بگیرد.

سوییچ WS-C2960S-48TS-L

سوییچ WS-C2960S-48TS-L

این محصول از سری 2960S است و با وجود سیستم عامل mage IOS LAN Base به عنوان ابزاری در لایه Enterprise-Access مورد استفاده قرار می گیرد. این محصول برای موسسات و سازمان های کوچک ساخته شده است و با وجود 48 پورت امکان اتصال به انواع تجهیزات را به شما می دهد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تماس فوری به بالای صفحه بردن