فیبر نوری چیست؟ وقتی اطلاعات به سرعت نور جابجا ‏می‌شوند!‏

فیبر نوری چیست؟

تار نوری یا فیبر نوری چیست؟

گستردگی بیش از حد کاربرد فیبر نوری باعث شده تا در یادداشت پیش رو به این پرسش بپردازیم که اساساً فیبر نوری چیست؟ فیبر نوری یکی از آن دسته واژگان یا اصطلاحاتی است که امروزه فراگیر شده و کاربرد گسترده‌ای یافته است. امروزه شهروندان تقریباً از هر سنی و با هر سطح سوادی، دست‌کم چندباری این ترکیب را شنیده‌اند.

اما این موضوع که آیا همه آن‌ها به صورت تمام و کمال با کاربرد و ساختار آن آشنایی داشته باشند، قطعاً در هاله‌ای از ابهام است. بسیاری افراد در این حد که یکی از ابزارهای ارتباطی است با آن آشنایی دارند. اما اگر شما با جستجوی این عبارت که فیبر نوری چیست به این صفحه وارد شده‌اید، احتمالاً این سطح از شناخت برایتان کافی نیست! اگر در صدد یافتن جوابی دقیق و علمی برای این پرسش هستید پیشنهاد می‌کنیم تا انتها با ما همراه باشید. ما در این یادداشت قصد داریم تا با رویکردی علمی اما به زبان ساده به یک پرسش اساسی و محوری پاسخ دهیم. فیبر نوری چیست؟

بهتر است به جای مقدمه‌چینی یک‌راست به سراغ پاسخ این پرسش برویم که اساساً فیبر نوری چیست. زیرا پس از پاسخگویی به این پرسش با خیال راحت‌تری به جزئیات و کاربردهای آن می‌پردازیم. اما به راستی فیبر نوری یا همان تار نوری چیست؟

برای آغاز بهتر است بدانید که در زبان انگلیسی برای اشاره به این ابزار از ترکیب (Optical Fiber) استفاده می‌شود. (Optical Fiber) یا همان فیبر نوری در اصل یک رشته باریک است که وظیفه اصلی آن در ساختارهای ارتباطی انتقال نور خواهد بود. درست مانند یک سیم عادی که وظیفه انتقال الکتریسیته را برعهده دارد، در اینجا مسئله اصلی انتقال نور است.

ساختار خاص این رشته باعث می‌شود که نور تابیده شده از یک سر آن، بی کم‌وکاست و افت شدت، از سر دیگر خارج شود. پس در واقع ما سیمی در اختیار داریم که به جای برق و الکتریسیته، نور را جابجا می‌کند. حال اما باید پرسید که هدف از انتقال نور در فیبر نوری چیست؟ البته پیش از آن بهتر است به یک پرسش دیگر پاسخ دهیم.

کارکرد فیبر نوری

برای اطلاع از اینکه کاربرد فیبر نوری چیست، بهتر است ابتدا با کارکرد آن آشنا شویم.

از چه موادی ساخته می‌شود؟

یکی از موضوعاتی که در رابطه با فیبر نوری موجب کنجکاوی مخاطبان خواهد شد، ماده مورد استفاده در تولید آن است. واقعیت این است که تار نوری را می‌توان در اصل شیشه‌ای دانست که به شکل یک تار بسیار نازک کش آمده است. البته نه آن شیشه‌ای که عامه آن را در پنجره‌ها تصور می‌کنند.

هرچند خود این فیبر بسیار نازک بعضاً از چند لایه با مواد مختلف تشکیل شده است اما هسته آن دقیقاً از ترکیبات سیلیکاتی پایه شیشه تولید می‌شود. در برخی از انواع فیبرها از ترکیبات پلاستیکی و پلیمری نیز برای تکمیل ساختار کلی استفاده می‌شود. در مجموع فرآیند تولید و فرآوری این ماده بسیار پیچیده و بررسی آن مستلزم داشتن دانشی ویژه در این حوزه است. لذا از پرداختن به فرآیند تولید فیبر نوری اجتناب می‌کنیم.

کاربرد فیبر نوری چیست؟

برای درک این موضوع که کاربرد فیبر نوری چیست، بهتر است پرسشی اساسی‌تر را مطرح کنیم. هدف از انتقال نور در فیبر نوری چیست؟ از اساس جابجایی نور در یک سیم چه کاربردی می‌تواند داشته باشد؟ هدف اصلی همانطور که احتمالاً خودتان نیز حدس زده باشید، انتقال اطلاعات است. در این مکانیسم به‌جای اینکه شارش و قطع و وصل بسیار سریع جریان الکتریسیته پیامی را منتقل کند، این کار به وسیله نور انجام خواهد شد.

کاربرد فیبر نوری

به باریکه نور که از دهانه فیبر خارج شده است دقت کنید.

داده‌ها و اطلاعات در دنیای رایانه به شکل مجموعه‌ای معنادار از اعداد صفر و یک جابجا می‌شوند. در واقع ما در هنگام انتقال اطلاعات درون سیم‌های مسی قدیمی، با هر بار وجود برق، یعنی شارش الکترون، عدد 1 و با هر بار قطع شارش الکترون عدد 0 را به دیوایس مقصد نشان می‌دهیم. به زبانی ساده‌تر و با توصیفی سطحی می‌توان گفت رایانه مقصد با هر بار وجود جریان برق عدد 1 و با هر بار قطع آن عدد 0 را متوجه خواهد شد.

بیشتر بخوانید: بهترین برند کابل فیبر نوری

در هر ثانیه میلیاردها عدد 0 و 1 در طول سیم برق به وسیله شارش بسیار سریع الکترون‌ها جابجا می‌شوند تا یک فایل رایانه‌ای خاص از رایانه مبدأ به رایانه مقصد منتقل شود. حال تصور کنید این اعداد صفر و یک به جای جریان الکتریسیته، با قطع و وصل جریان فوتون‌های نور به رایانه مقصد نشان داده شوند. در اینجاست که متوجه می‌شویم کارکرد فیبر نوری چیست!

فیبر نوری در واقع بستری برای انتقال اطلاعات و داده‌ها با سرعت نور است! در طول یک فیبر نوری فوتون‌های نوری با سرعت بالایی جابجایی می‌شوند و با آرایش خاص خود داده‌های معینی را منتقل می‌کنند. این ساختار بخاطر حالت خاصی که دارد، سرعت و پهنای باند اعجاب‌انگیزی را از خود نشان می‌دهد.

فیبر نوری

این تکنولوژی در گونه‌ها و انواع مختلفی طراحی و تولید شده است که در آینده بیشتر به آن‌ها می‌پردازیم.

مزایای استفاده از آن چیست؟

مسئله بعدی که پس از آشنایی با این تکنولوژی در ذهن مطرح می‌شود، این است که مزایای فیبر نوری چیست؟ چه چیز باعث شده که امروزه با سرعت بسیار بالایی سیم‌های مسی جای خود را به این فیبرها بدهند. ما معتقدیم که 7 مزیت اصلی می‌توان برای این تکنولوژی در نظر گرفت.

  • تفاوت اعجاب‌انگیز سرعت و پهنای باند تبادل داده
  • مقرون به صرفه بودن و قیمت پایین‌تر آن در متراژ‌های بالا
  • قطر کمتر و وزن پایین‌تر در قیاس با نمونه‌های مسی و عادی
  • امکان ارائه خدمات به تعداد بالاتری از کاربران با میزان ثابتی از قطر فیبر و زیرساخت
  • افت سیگنال کمتر و بالا بودن کیفیت انتقال اطلاعات
  • کاهش میزان نویز و تداخل سیگنال با لاین‌های ارتباطی مجاور حتی در زیرساخت‌های اطلاعاتی کلان
  • طول عمر بیشتر و دوام و ماندگاری بالاتر در برابر شرایط محیطی و آسیب‌های رایج

هرچند به طور قطع می‌توان مزایای بیشتری را، مخصوصاً از منظر تخصصی، برای فیبر نوری در نظر گرفت، اما مورد فوق اصلی‌ترین مزیت‌های این تکنولوژی هستند. همین مزیت‌ها باعث شده‌اند که در مدت زمان کمی این تکنولوژی در حال شکست دادن تکنولوژی‌های رقیب باشد.

به نحوی که می‌توان گفت در آینده نه‌چندان دور تمام زیرساخت‌های ارتباطی با تکنولوژی فیبر نوری هماهنگ خواهند شد. به همین خاطر توصیه می‌کنیم حتماً نگاه ویژه‌ای به ظرفیت‌های این تکنولوژی داشته باشید.

تماس و مشاوره رایگان با کارشناسان رادین سیستم

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تماس فوری به بالای صفحه بردن